خبر خوش بورل برای اوکراین

مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در جریان سفر به کی‌یف ضمن بیان اینکه به کمک‌های نظامی بیشتر به نیروهای اوکراینی ادامه می‌دهد، گفت که کمک‌های نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین به تصمیماتی که توسط ایالات متحده اتخاذ می‌شوند، بستگی ندارد.

 جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز یکشنبه در واکنش به «قانون بودجه موقت» کنگره آمریکا که بدون تخصیص کمک به اوکراین به امضا رسید، به خبرنگاران گفت: ما برای افزایش کمک‌ها به اوکراین، منتظر تصمیمات آمریکا نمی‌مانیم.

وی افزود: بروکسل همچنان از تصمیم قانونگذاران آمریکایی عمیقا ابراز تاسف می‌کند. امیدوارم که این تصمیم قطعی نباشد و اوکراین به دریافت حمایت‌ها از سوی آمریکا ادامه دهد.

جوزپ بورل خاطر نشان کرد: کمیسیون اتحادیه اروپا پیشتر پیشنهاد تاسیس صندوقی برای اوکراین به ارزش ۵۰ میلیارد یورو (۵۲.۸ میلیارد دلار) را داده بود. این کمیسیون همچنین طی نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در ماه اوت پیشنهاد تاسیس صندوق مشابهی را به مبلغ ۲۰ میلیارد یورو (۲۱.۱۳ میلیار دلار) برای ابتکار تسهیلات صلح اروپایی پیشنهاد کرد.

بورل در ادامه تصریح کرد: اجازه دهید ببینیم چه اتفاقی در ایالات متحده رخ خواهد داد؛ اما ما همچنان به حمایت و افزایش کمک‌ها به اوکراین ادامه خواهیم داد. کمک‌های نظامی به کی‌یف همیشگی هستند و به تصمیم سایر کشورها یا نتایج عملیات‌های اوکراین بستگی ندارد. ما با تهدید وجودی برای اروپا مواجه هستیم. اگر بروکسل می‌خواهد نیروهای اوکراینی موفق‌تر شوند، باید سریع‌تر تسلیحات بهتری را ارائه دهیم.

جوزپ بورل در دیدار با رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین در کی‌یف، تأیید کرد که این اتحادیه می‌خواهد کمک‌های نظامی به اوکراین را افزایش دهد.

بورل در یک کنفرانس مطبوعاتی در جریان سفر به کی‌یف و پس از اولین دیدار شخصی خود با رستم اومروف افزود: «پیشنهاد روی میز نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا خواهان افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین است.»

وی افزود: اوکراینی‌ها می‌جنگند و اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد آنها موفق‌تر باشند، باید سلاح‌های بهتر و بیشتری در اختیار آنها بگذارد.

وی ادامه داد: در حال آماده سازی تعهدات امنیتی بلندمدت در قبال اوکراین هستیم و ابراز امیدواری کرد که کشورهای عضو تا قبل از پایان سال در مورد افزایش کمک‌ها تصمیم بگیرند.

اومروف نیز از بورل به دلیل «حمایت مستمر» تشکر کرد و گفت که این دیدار «نقطه شروعی برای همکاری عالی بود.»

وزیر دفاع اوکراین افزود: بحث در مورد کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین شامل «توپخانه، مهمات، دفاع هوایی، جنگ الکترونیک، برنامه‌های کمک بلندمدت، دوره‌های آموزشی و بومی‌سازی صنایع دفاعی» در اوکراین است.

این اظهارات جوزپ بورل در میانه ضدحمله اوکراین مطرح شده که به اذعان مقامات غربی و اوکراینی با شکست مواجه شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه شنبه قانون بودجه موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت تا ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) را بدون تخصیص کمک به اوکراین امضا کرد.

این در حالی است که آژانس دفاعی اروپا در اوایل این هفته اعلام کرد که هفت کشور اتحادیه اروپا درخواست‌هایی برای خرید مهمات بر اساس طرحی برای تحویل گلوله‌های توپخانه مورد نیاز به اوکراین و تکمیل ذخایر تخلیه شده غربی ارائه کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.