گاف‌های جدید بایدن دوباره سوژه شد

روزنامه دیلی میل گزارش داد، «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا در حال اعلام سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلار روی زیرساخت‌های جزایر اقیانوس آرام به مدت کوتاهی دچار سردرگمی شد و پس از تلفظ ناشیانه نام این جزایر از ادای مخفف برنامه جدیدی که برای این جزایر در نظر گرفته شده بود، خودداری کرد.

بایدن ابتکار جزایر اقیانوس آرام (Pacific Islands) را در آغاز نشست کاخ سفید درباره کشورهای جزایر اقیانوس آرام اعلام کرد.

نخستین نشست استماع مربوط به استیضاح «بایدن»

رییس جمهور آمریکا نام این جزایر را به سختی تلفظ کرده و گفت: «به آن ج(جزایر)...‌جا(جزایر اقیانوس آرام)...به هر حال، مهم نیست به آن چه می‌گویم، اما همین است!»

بایدن، ۸۰ ساله، پیشتر به دشواری‌های غلبه بر لکنت زبانش در دوران جوانی‌اش اشاره کرده بود، اگرچه تپق زدن‌هایش در میان نگرانی‌های رای‌ دهندگان درباره سن و سال او با نزدیک شدن به سال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند.

تلفظ مخفف نام این جزایر تنها یکی از گاف‌های بایدن در این نشست بود.

او همچنین در اظهارات عجیبی گفت که خودش و مارک براون، نخست‌وزیر جزایر کوک، هر دو اهل بالتیمور هستند، در حالی که هیچ یک اهل آن‌جا نیستند! بایدن در حال اعلام کردن روابط دیپلماتیک دو طرف، درباره مزایای تقویت روابط برای دو کشور صحبت می‌کرد.

بایدن گفت: «دلیل اصلی این است که ما هر دو اهل بالتیمور هستیم اما خب داستانش طولانی است.»

بایدن اهل اسکرانتون در شمال بالتیمور است و به دانشگاه دلاوِر رفته است. اما هیچ ارتباطی میان براون و این شهر وجود نداشته است. طبق زندگینامه رسمی براون، او یکی از کارمندان باسابقه دولت و وزیر پیشین کشاورزی است که در دانشگاه مسی نیوزیلند تحصیل کرده و دارای مدرک ام‌بی‌ای از دانشگاه ساوت پاسیفیک است.

بایدن در چارچوب دومین اجلاس آمریکا و جزایر اقیانوس آرام (PIF)، میزبان رهبران این جزایر در کاخ سفید بود که از دیروز آغاز شده و به مدت دو روز ادامه دارد.

بایدن با دادن پیام‌هایی برای ایجاد مشارکت‌های قوی‌تر با کشورهای اقیانوس آرام، از اقدامات آمریکا در این زمینه صحبت کرد.

او با بیان اینکه از هشدارها در این خصوص که افزایش سطح آب دریاها ناشی از تغییرات اقلیمی ممکن است تهدیدی وجودی برای کشورهای جزایر اقیانوس آرام باشد آگاه است، اعلام کرد که بیش از ۲۰ میلیون دلار کمک اضافی به این منطقه برای آمادگی در برابر بحران آب و هوا و بلایای طبیعی ارائه خواهد کرد.

رییس جمهور آمریکا اظهار داشت که دولت وی در حال همکاری با کنگره برای سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در زیرساخت‌های این کشورها در چارچوب طرح زیرساخت جزایر اقیانوس آرام است.

بایدن با بیان این که آمریکا مصمم است منطقه هند و اقیانوس آرام  آزاد، شکوفا و امن باشد، خاطرنشان کرد که در راستای این هدف با کشورهای منطقه در زمینه امنیت همکاری خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.