صادرات سوخت در روسیه ممنوع شد

رویترز گزارش داد، دولت روسیه در روز پنجشنبه اعلام کرد صادرات بنزین و گازوئیل این کشور به تمام کشورهای خارج از حوزه شوروی سابق موقتاً ممنوع می‌شود تا بازار داخلی سوخت تثبیت شود.

در بیانیه دولت آمده است این ممنوعیت شامل عرضه سوخت طبق قراردادهای بین دولتی با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری مسکو نمی‌شود. سایر اعضای این اتحادیه بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان هستند.

هدف دولت روسیه از این ممنوعیت موقتی کمک به تامین بازار داخلی سوخت و پایین آوردن قیمت‌ها برای مصرف کنندگان است.

وزارت انرژی روسیه اعلام کرد این اقدام از صادرات غیرقانونی سوخت جلوگیری خواهد کرد.
طبق گفته پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه، ممنوعیت اعلام شده موقتی است و اقدامات بیشتر بستگی به شرایط بازار داخلی دارد.

وی گفت ما انتظار داریم بازار بلافاصله تاثیر این اقدام را احساس کند اما بعد همه چیز بستگی به اشباع بازار و نتایج آن دارد. روسیه در ماه‌های اخیر با کمبود بنزین و گازوئیل مواجه بوده و قیمت عمده فروشی سوخت در این کشور افزایش یافته است.

کمبود سوخت مخصوصاً به بخش‌های حاصل‌خیز جنوب روسیه در زمان برداشت محصولات آسیب رسانده است.

تاجران دلیل کمبود سوخت در بازار روسیه را فصل تعمیرات و نگهداری پالایشگاه‌های نفت، مشکلات مسیرهای ریلی و پایین آمدن ارزش روبل می‌دانند که باعث افزایش صادرات سوخت این کشور شده است.

روسیه قبل از این هم صادرات دریایی گازوئیل و نفت‌گاز را ۳۰ درصد در ۲۰ روز ابتدایی ماه سپتامبر تا حدود ۱.۷ میلیون تن پایین آورده بود.

روسیه در سال گذشته میلادی ۴.۸۱۷ میلیون تن بنزین و حدود ۳۵ میلیون تن گازوئیل صادر کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.