وزیر خارجه جیبوتی: از برقراری روابط همه‌جانبه با ایران استقبال می‌کنیم

وزیر خارجه جیبوتی که کشورش بعد از حادثه سفارت عربستان اقدام به قطع رابطه با ایران کرده بود، در دیدار با امیرعبداللهیان در نیویورک اعلام کرد که جیبوتی از برقراری روابط همه جانبه با ایران استقبال می‌کند.

حسین امیرعبداللهیات که برای شرکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد امشب (پنجشنبه) ۳۰ شهریور ماه با «محمود علی یوسف» وزیر خارجه جیبوتی دیدار و گفت‌وگو کرد.

این نخستین دیدار وزرای خارجه دو کشور بعد از قطع رابطه جیبوتی با ایران پس از حادثه سفارت عربستان در تهران است. جیبوتی در آن زمان و به تبعیت از عربستان اقدام به قطع رابطه با ایران کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار که در فضایی بسیار دوستانه برگزار شد گفت: ما در روابط ایران و جیبوتی همواره در سالهای طولانی گذشته شاهد تحولات بسیار خوبی بودیم و موضوعات مختلفی را برای همکاری‌ها در اختیار داریم. 

وی با بیان اینکه ایران از گسترش روابط با کشورهای مسلمان و برادر استقبال می‌کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است که روابط دو کشور ایران و جیبوتی در مسیر طبیعی قرار گیرد. 

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که ما جیبوتی را کشور دوست و برادر ایران می‌دانیم، اظهار داشت: برای گسترش روابط با جیبوتی بعنوان یک کشور مهم و مسلمان در شاخ آفریقا اهمیت قائلیم و دست برادران خود را به گرمی می‌فشاریم. وی افزود ما می‌توانیم روابط نیرومندی را پایه گذاری کنیم و در تمام حوزه ها همکاری‌ها را گسترش دهیم. 

وزیر امور خارجه همچنین توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری را مورد اساره قرار داد و گفت: آماده‌ایم این توانمندیها را در اختیار جیبوتی قرار دهیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن ابلاغ سلام آیت‌الله رئیسی به مقامات عالی جیبوتی، از همتای خود برای سفر به ایران در اولین فرصت دعوت به عمل آورد‌. 

وزیر خارجه جیبوتی نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت، با ایران در گذشته همواره روابط خوب و سازنده‌ای داشتیم و آمادگی کامل داریم که این روابط سازنده و حسنه بر مبنای ظرفیت‌های خوب دو کشور تقویت شود. 

وی ضمن مهم خواندن همبستگی بین کشورهای اسلامی، افزود: لازم است در شرایط حساس در کنار هم باشیم و جیبوتی از برقراری روابط همه جانبه با ایران استقبال می‌کند.

وزیر خارجه جیبوتی افزود: همکاری‌های بین دو کشور همواره برقرار بوده و هنوز ادامه دارد و ما برای تقویت این روابط آمادگی داریم.

در این دیدار برخی موضوعات مورد علاقه در حوزه منطقه‌ای و مورد اهتمام کشورهای اسلامی از جمله مسئله فلسطین مورد تبادل نظر قرار گرفت و دو طرف حمایت خود را از ملت و قضیه فلسطین اعلام کردند.

به گزارش فارس، پس از احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان تعدادی از کشورهایی که در تبعیت از عربستان اقدام به قطع رابطه با ایران کرده بودند، از آمادگی برای از سرگیری روابط با ایران خبر دادند که از آن جمله می‌توان به سودان و کومور اشاره کرد.   

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.