همزمان دیگر مقامات غربی همچون وزرای خارجه آلمان، فرانسه و اتریش نیز خواستار بازگشت ایران و آمریکا به گفت‌وگوهای احیای برجام شده‌اند و جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از گفت‌وگویی که با وزیر خارجه ایران داشت در پاسخ به شبکه «پی. بی.اس» گفت: «او به من اطمینان داد که به میز مذاکرات در وین بازخواهند گشت. به عنوان هماهنگ‌کننده توافق، تمام تلاشم را خواهم کرد تا این اتفاق بیفتد، توافق احیا شود، آمریکا به توافق بازگردد و ایرانی‌ها هم کاملا تعهدات هسته‌ای‌شان را اجرا کنند.»

  فرصت احیای برجام ابدی نیست

این در حالی است که مقامات غربی چند هفته‌ای دائما هشدار می‌دهند فرصت احیای برجام ابدی نخواهد بود و در این رابطه روز پنج‌شنبه یک مقام ارشد آمریکایی گفت ایران تا ابد برای بازگشت به مسیر مذاکرات هسته‌ای زمان در اختیار ندارد. این مقام آمریکایی که خبرگزاری‌ها نام او را فاش نکرده‌اند، اظهار کرد تهران باید نشان دهد که مایل به تجدید مذاکرات است ولی تا به‌حال چنین شواهدی از سوی تهران دیده نشده است. این مقام دولت جو بایدن ضرب‌الاجلی برای ایران قائل نشده اما با اشاره به وجود یک «طرح جایگزین»، اظهار کرد که در صورت خودداری ایران از بازگشت به مذاکرات جدی، واشنگتن طرح «ب» را در دسترس دارد. این مقام آمریکایی توضیحی درباره «طرح ب» یا «جایگزین» نداده است. اما از روی سلسله گزارش‌های منتشره از سوی اسرائیل به نظر می‌رسد، «طرح ب» افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد بود. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، به تازگی گفته بود کشورش «طرح ب» را با آمریکا بررسی کرده و خود اسرائیل نیز طرح «ج» را در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تهیه کرده است. اشاره او به «طرح ج» یا سوم، حمله نظامی اسرائیل به سایت‌های اتمی ایران بوده است.

  بلینکن: آماده بازگشت به مذاکرات هستیم

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده شامگاه پنج‌شنبه اول مهر در نیویورک و در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مذاکرات احیای برجام با ایران گفت: «ما به‌طور کامل آماده بازگشت به وین و ازسرگیری گفت‌وگوها هستیم، ولی هنوز توافقی با ایران برای بازگشت به مذاکرات نداریم.»  بلینکن در یک نشست خبری درباره آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران به چند نکته اشاره کرد و گفت: «هنوز توافقی از سوی ایران برای بازگشت به گفت‌وگوهای وین نداریم. به‌طور کامل آمادگی آن را داریم که به وین بازگشته و مذاکرات را ادامه دهیم. پرسش این است که آیا ایران آماده انجام چنین کاری هست و اگر هست در چه زمانی. ما خیلی صادق و خیلی استوار مسیر دیپلماسی معنادار را دنبال کرده‌ایم تا به پیروی دوجانبه از برجام بازگردیم و همچنین طیف کاملی از نگرانی‌هایی را که ما و خیلی کشورها درباره ایران دارند، بررسی کنیم.»  وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به اینکه ما هنوز باور داریم که بازگشت دو طرفه به اجرای تعهدات (تحت برجام) در راستای منافع ما و بهترین گزینه در دسترس است تا بتوان برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد، مدعی شد:« همچنین در این مسیر می‌توان چارچوبی مهیا کرد که دیگر فعالیت‌های برهم‌زننده ایران را به بحث گذاشت.»

بلینکن در ادامه با تاکید بر اینکه امکان بازگشت دوطرفه به اجرای تعهدات ابدی نیست، ضمن مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران توضیح داد: «چالش فعلی این است که با گذشت هر روز و ادامه فعالیت‌های ایران که طبق تعهدات این توافق نیست، به ویژه افزودن به انباشت اورانیوم با غنای بالا در حد ۲۰ درصد یا حتی ۶۰ درصد و چرخش سریع‌تر سانتریفیوژها، ما به نقطه‌ای در آینده خواهیم رسید که بازگشت دوطرفه به برجام، منافع آن توافق را باز‌نمی‌گرداند، چرا که ایران بیش از حد در برنامه خود پیشرفت کرده و با بازگشت به برجام، دیگر به عقب نخواهد رفت.»

  پاسخ امیرعبداللهیان به بلینکن

پس از این صحبت‌های بلینکن، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با شبکه ان بی سی تاکید کرد آمریکا برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام تاکنون هیچ اقدام عملی انجام نداده است. به گزارش «ایسنا»، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه در گفت‌وگویی با شبکه ان بی سی گفت رئیس‌جمهور جو بایدن باید اقدامات عملی را پشت حرف‌های دیپلماتیک خود قرار دهد تا نشان دهد که واشنگتن برای احیای برجام جدی است.

امیرعبداللهیان گفت: «آنها می‌گویند ما آماده بازگشت به تکمیل تعهدات‌مان هستیم اما هیچ اقدام عملی برای نشان دادن و ثابت کردن عزم‌شان به ملت و دولت جدید ایران نشان نداده‌اند و بدتر از همه این است که همزمان تحریم‌های جدیدی را اعمال کرده‌اند.»

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد این به عهده آمریکا است که نشان دهد پس از خروج سه سال پیش دونالد ترامپ از برجام، واشنگتن برای بازگشت به این توافق جدی است.  وی در این زمینه توضیح داد: «به عبارت دیگر، رئیس‌جمهور بایدن به رفتار رئیس جمهور پیشین خود اعتراض کرده و همچنان نیز می‌کند اما تحریم‌هایی که آقای ترامپ علیه ایران اعمال کرده بود توسط آقای بایدن به دقت ادامه پیدا می‌کنند.»  امیرعبداللهیان پرسید اگر آمریکا در دنبال کردن مذاکرات جدی بود، پس چرا درحال «انباشت» اقدامات (علیه ایران) است. وی گفت: «این نشانه‌ و سیگنالی منفی به ایران است.»  رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه ما سال‌هاست از برجام منفعتی نبرده‌ایم، عنوان کرد دولت جدید ایران در حال ارزیابی مذاکراتی است که دولت پیشین انجام داده است.

  پنجره دیپلماسی باز است

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: «ما در حال ارزیابی هستیم و می‌توانم بگویم که ما دیدارهای زیادی داشتیم و پنجره دیپلماسی و مذاکرات را باز خواهیم گذاشت و به زودی به مذاکرات بازخواهیم گشت.»

  تاکید اروپا بر احیای برجام

از سوی دیگر آلکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش چهارشنبه ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) گفت، دوره جدیدی از مذاکرات طرف‌های برجام با جمهوری اسلامی بر سر احیای توافق هسته‌ای در وین انجام خواهد گرفت. او در کنفرانس خبری مشترک خود با آلکساندر فان در بلن و سباستیان کورتس رئیس‌جمهور و صدراعظم اتریش گفت در دیدارش با حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در این باره صحبت کرده است. دیدار وزرای خارجه ایران و اتریش روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک صورت گرفت.  شالنبرگ ضمن اشاره به پیشرفت گسترده برنامه اتمی ایران تصریح کرد: «ما داریم به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که بازگشت از آن دیگر ممکن نخواهد بود.» وزیر امور خارجه اتریش افزود، در دیدار با همتای ایرانی خود او را متوجه این موضوع کرده که در این بین «میزان درخور توجهی بی‌اعتمادی  وجود دارد».


بورل: باید به ایران فرصت داد

خبر آنلاین: مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به عنوان هماهنگ‌کننده برجام خواهان از سرگیری مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران است، گفت باید به دولت جدید تهران که به تازگی کار خود را آغاز کرده است، فرصت داده شود. جوزپ بورل در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ درباره دیدارش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک توضیحاتی ارائه داد. وی اظهار کرد وزیر امور خارجه ایران به وضوح تمایل خود را برای اینکه مذاکرات وین به زودی آغاز شود، نشان داد. این مقام اتحادیه اروپا تصریح کرد: از نظر من این ابراز تمایل، صادقانه، معتبر و قابل اعتماد بود و امیدوارم که مذاکرات به زودی در وین آغاز شود. بورل یادآور شد وزیر امور خارجه ایران تنها ۲۸ روز است که کار خود را در این سمت آغاز کرده است و «باید به او کمی بیشتر وقت داد؛ اما گمان می‌کنم که مذاکرات وین به زودی آغاز می‌شود.» وی در برابر این سوال که آیا در جریان مذاکراتش با امیرعبداللهیان تغییری را در زبان ایران احساس کرده است، گفت که دو طرف وارد جزئیات نشدند. بورل خاطرنشان کرد: باید به یاد داشته باشیم که این توافق داشت خوب کار می‌کرد، اما دولت ترامپ به طور یکجانبه خرابش کرد.