صدور حکم برای فرد مهاجم به سفیر ایران در دانمارک

دادگاه کپنهاگ با صدور حکمی، فرد مهاجمی را که پارسال به‌صورت غیرقانونی و مسلح به سلاح سرد وارد محوطه سفارت ایران در دانمارک شد و درصدد سوء قصد به «افسانه نادی‌پور» سفیر کشورمان بود، مجرم شناخت.

آندرس لارسن دادستان ویژه پرونده اعلام کرد که این مرد به درمان در بخش روانپزشکی محکوم شده و حداکثر زمان مشخصی برای درمان وی نیز تعیین نشده است.

وی در کیفرخواستی که ارائه کرده بود، خواستار مجازات مهاجم بر اساس اقدام فیزیکی با ماهیت بسیار تهاجمی، وحشیانه و خطرناک علیه یک دیپلمات شده بود. دادگاه کپنهاگ نیز با درخواست دادستان موافقت کرد و فرد مهاجم را بر اساس کیفرخواست مجرم شناخت.

دستگیری تعدادی از اعضای گروهک‌های ضدانقلاب در کردستان

پانزدهم مهر ۱۴۰۱، فرد محکوم شده ضمن بالا رفتن از دیوار سفارت جمهوری اسلامی ایران در دانمارک با چاقو به سفیر کشورمان حمله‌ور شد که بعد از ناکامی در این حمله، به آسیب رساندن به اموال سفارت و کارکنان پرداخت و پس از حضور پلیس در محل، خود را به آنها تسلیم کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پارسال در پی وقوع این حادثه با سفیر کشورمان در دانمارک تلفنی گفت‌وگو کرد. وی اظهار داشت: مایه تاسف است که در قلب اروپا چنین تعرضی به یک خانم و سفیر دارای مصونیت دیپلماتیک انجام می‌شود و پلیس نیز به موقع در محل حضور پیدا نمی‌کند.

هم‌زمان (۱۵ مهر ۱۴۰۱) سفیر دانمارک در ایران توسط مدیرکل اروپای غربی به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار مراتب اعتراض رسمی به عدم تأمین امنیت سفارت و دیپلماتهای کشورمان به اطلاع سفیر دانمارک رسید و تأکید شد وفق کنوانسیون وین مسئولیت دولت میزبان در این باره روشن است و قویا انتظار می رود دولت دانمارک به تعهدات بین‌المللی خود در مورد تامین امنیت اماکن دیپلماتیک پایبند باشد.

سفیر دانمارک در پاسخ، ضمن عذرخواهی از اتفاق به‌وقوع پیوسته تاکید کرد تمهیدات امنیتی پس از این حادثه تقویت شده و ادامه خواهد یافت. ساعاتی بعد، پلیس دانمارک با صدور بیانیه‌ای تائید کرد که تدابیر لازم را در خصوص تامین امنیت سفارت ایران و کارکنان آن صورت داده و با همکاری سرویس امنیت و اطلاعات دانمارک سرگرم بررسی ابعاد این حادثه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.