آغاز روند خلع سلاح نیروهای معارض در اقلیم کردستان

وزیر خارجه عراق از انتقال گروه‌های کرد معارض در اقلیم کردستان خبر داد.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق به همراه هم‌تای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، در یک کنفرانس خبری در تهران شرکت کرده بود، گفته «ما متعهد هستیم که گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک ایران و عراق خلع سلاح شوند». او گفته «عاقلانه نیست خاک عراق یا خاک کردستان عراق در معرض تهدید قرار بگیرد» و تاکید کرد «اجرا و پیاده‌سازی توافقنامه امنیتی» ایران و عراق تا دو روز دیگر به اتمام می‌رسد».

پیش از این تهران روز ۲۸ شهریور را به عنوان ضرب‌الاجل تعیین کرده و به عراق مهلت داده تا گروه‌های کرد معارض در اقلیم کردستان را «خلع سلاح» و از مرزهای ایران دور کند.

اسفندماه ۱۴۰۱ دفتر نخست‌وزیر عراق و شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که عراق و ایران توافقی را با هدف تامین «امنیت مرزی» امضا کرده‌اند.

به گفته آقای حسین، «این گروه‌های تروریستی به اردوگاه پناهندگان که زیر نظر سازمان ملل است، منتقل می‌شوند» و «دولت عراق و اقلیم کردستان عراق با هم همکاری دارند تا این توافق امنیتی اجرا شود». وزیر امور خارجه عراق در این نشست توضیح داد که هدف این است که این گروه‌ها در مرز ایران و عراق خلع سلاح شوند و به یک‌سری اردوگاه‌های پناهندگان در عمق اقلیم کردستان منتقل خواهند شد و این کار تحت نظارت سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان صورت خواهد گرفت.

170605841

وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در کنفرانس خبری امروز باردیگر از عراق خواست تا «هر چه زودتر و در چارچوب توافق موجود» این جابه‌جایی را انجام دهد.

ساعتی پیش از این نیز، خبرگزاری تسنیم در خبری اختصاصی گزارش داده که باتوجه به نزدیک شدن به پایان اولتیماتوم ایران به عراق برای خلع‌سلاح گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان، روند جمع‌آوری مقرهای این گروهک‌‌ها در اقلیم کردستان عراق آغاز شده است. به نوشته این خبرگزاری باآغاز این روند، قرار است کلیه پایگاه‌های گروهک‌های تروریستی شامل گروهک کومله، پاک،‌ پژاک و حزب دموکرات کردستان در جدار مرز ایران و دیگر نقاط اقلیم کردستان عراق در نزدیکی ایران برچیده شود و این گروهک‌ها در یک اردوگاه در عمق خاک اقلیم شمال عراق ساماندهی شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.