تاکید امیرعبدالهیان بر ضرورت برطرف سازی کانون‌های تولید گردغبار

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار خانم آلیس جابانا، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی کمسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) با ایشان، با قدردانی از مشارکت و همکاری دبیر اجرایی اسکاپ در برگزاری اجلاس بین المللی مقابله با گرد و غبار در تهران، بر ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای برطرف سازی کانون‌های تولید گرد و غبار در منطقه و جهان و کاهش مخاطرات آن تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان بخشی از منشأ کانون‌های تولید گرد و غبار در منطقه را ناشی از جنگ‌های تحمیل شده از سوی قدرت‌های فرا منطقه‌ای دانست که تنها برای تأمین اهداف خود و بدون توجه به موضوعات مهمی چون محیط زیست مشکلاتی را به مردم و طبیعت منطقه تحمیل کرده اند.

امیرعبداللهیان وجود تغییرات اقلیمی و آب و هوایی را عامل دیگری برای افزایش پدیده گرد و غبار دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها با اسکاپ برای مقابله با حوادث ناگوار طبیعی و همچنین کانون‌های توفان گرد و غبار در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

آلیس جابانا، دبیر اجرایی کمسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) نیز در این دیدار با ابلاغ سلام دبیر کل سازمان ملل متحد به وزیر امور خارجه کشورمان، زمینه‌های همکاری اسکاپ با کشورها و مجموعه‌های منطقه‌ای را تشریح و ضمن با اهمیت خواندن اقدامات هماهنگ منطقه‌ای در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار، آمادگی اسکاپ برای پشتیبانی از کشورمان در این زمینه را اعلام کرد.

وی همچنین از کمک‌های کشورمان به مرکز منطقه‌ای مدیریت اطلاعات بلایا وابسته به اسکاپ (اپدیم) و میزبانی بسیار خوب کشورمان از مقر آن در تهران قدردانی کرد.

وی برگزاری موفق اجلاس بین المللی مقابله با گرد و غبار را ستود و حضور و سخنرانی ارزشمند رئیس جمهور کشورمان در افتتاحیه اجلاس را دلیلی بر توجه سطح بالای جمهوری اسلامی ایران به مباحث بین المللی و محیط زیست خواند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.