پیام گوترش درباره گرد و غبار تهران

 دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: تاکنون بیش از ۳۳۰ میلیون نفر تحت تاثیر طوفان‌های گرد و غبار قرار گرفته‌اند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز شنبه در پیامی ویدئویی به کنفرانس بین المللی مبارزه با طوفان های شن و گرد و غبار در تهران افزود:  ما با یک طوفان کامل روبرو هستیم.  فعالیت های انسانی درحال تخریب زمین است و آب و هوا را تغییر می دهد و منجر به خشکسالی، گسترش  بیابان و افزایش دما می شود.

زلزله شدید اندونزی را به لرزه درآورد

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: در نتیجه طوفان های شن و گرد و غبار شدیدتر و  فراوان تر رخ می دهند.  این طوفان ها محصولات کشاورزی را از بین می برند، دام ها را می کشند،  به صنعت ضرر می زنند  و به سلامت انسان آسیب می رسانند.

گوترش تاکید کرد: بیش از ۳۳۰ میلیون نفر در حال حاضر تحت تأثیر  این طوفان‌ها قرار گرفته اند و آسیب پذیرترین افراد بیشترین تاثیر را می بینند.  اما همانطور که فعالیت های انسانی به این طوفان ها دامن می زند، اقدام انسان می تواند به کاهش آنها کمک کند.

دبیر کل سازمان ملل گفت: این امر مستلزم همکاری بین المللی است.  ما باید آمادگی برای طوفان ها را افزایش دهیم و تأثیر آنها را کاهش دهیم. به همین دلیل است که ما برای حمایت و سرمایه گذاری بیشتر برای بهبود سیستم های هشدار اولیه تلاش می کنیم.

 وی افزود: ما باید از طریق حمایت از کشاورزان برای حفظ خاک سطحی، و با احیای اکوسیستم ها و مناظر، با علل طوفان های خاک مقابله کنیم.

گوترش ادامه داد:  طرح دهه سازمان ملل در مورد احیای اکوسیستم، نقشه راه تا سال ۲۰۳۰ را برای حفظ و احیای زمین ها و اکوسیستم های تخریب شده ما ارائه می دهد.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد:  ما باید مدیریت آب از جمله با بهبود روش‌های آبیاری، و افزایش انعطاف‌پذیری، با درک اینکه دسترسی به منابع آب پاک یک حق بشر است، تقویت کنیم.

وی گفت:  برای محدود کردن طوفان، باید گرمایش زمین  را نیز محدود کنیم.  این امر مستلزم آن است که جهان اکنون برای مبارزه با افزایش دمای جهانی، اقدامات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و محدود کردن دمای زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد، اقدام کند.

گوترش تصریح کرد: همکاری در این زمینه مهم است.  من از شما می خواهم که از زمان خود در تهران برای ایجاد مشارکت، افزایش همکاری و تعهد به اقدام استفاده کنید. ما با هم می‌توانیم به کاهش طوفان‌ها کمک کنیم و دنیایی امن‌تر، سالم‌تر و پایدارتر برای همه‌ بسازیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.