علم‌الهدی برای دولت نسخه اقتصادی پیچید

سید احمد علم‌الهدی در دیدار با وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، با تاکید بر ضرورت کاهش نرخ اجاره‌بها و قیمت مسکن اظهار کرد: اصل مطلب در بخش مسکن این است که قیمت خانه برای مردم کاهش پیدا کند؛ اعم از اجاره‌بها، ودیعه و قیمت کلی برای خرید. باید بنیه مردم را در نظر بگیرید تا این‌طور نباشد که دولت هزاران واحد مسکونی بسازد اما چون توان مردم برای خرید مسکن افزایش پیدا نکرده، مردم نفع آن را احساس نکنند.

وی افزود: این موضوع مهمی است که شما باید به آن توجه کنید. بخش عمده از کسانی که مسکن ندارند، معمار و بنا هم نیستند و بنابراین وقتی شما متمرکز بر تأمین زمین و پرداخت تسهیلات باشید، باز هم در عمل گره از کار آن‌ها نمی‌توانید باز کنید.

این را بدانید که هر چقدر هم که زمین بدهید، تسهیلات بدهید و سایر شرایط را فراهم کنید، بخش عمده از مردم نمی‌توانند خودشان مسکن بسازند و بنابراین تا زمانی که خانه به معنای مستقل و کامل آن در اختیارشان قرار نگیرد، این افراد به جرگه مسکن ‎دارها افزوده نمی‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وقتی دولت از ساخت مسکن استنکاف داشته باشد، عرصه برای جولان سودجویانی تأمین می‌شود که در مقام پیمانکار به میدان می‌آیند، تسهیلات اعطایی به مردم را به جیب می‌زنند و هزاران پروژه نیمه کاره و بلاتکلیف را بعد از دو سال روی دست دولت و مردم می‌گذارند.

وی ادامه داد: اگر دولت بتواند حتی نیمی از نیاز مردم را با طرح نهضت ملی مسکن تأمین کند، قیمت مسکن در این کشور خواهد شکست.

لازمه این موضوع هم آن است که عرصه‌هایی مثل مسکن و خودرو از حالت جذب نقدینگی خارج شود و سرمایه در گردش کشور به سمت تولید هدایت شود. اگر این شد، روند ساخت خانه هم سرعت می‌گیرد و این حوزه به جای اینکه جولانگاه سودجویان باشد، به عرصه‌ای برای فراهم آمدن خواسته‌های مردم بدل خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.