وضع قوانین جدیداز سوی مالزی برای گوگل و متا

مالزی قوانینی را برای گوگل و متا در نظر گرفته تا به رسانه‌های خبری جهت تولید محتوا هزینه پرداخت کنند.

مالزی روز سه‌شنبه اعلام کرد در حال بررسی مقرراتی است که غول‌های اینترنتی آلفابت(شرکت مادر گوگل) و متا را وادار می‌سازد تا به رسانه‌های خبری هزینه پرداخت کنند.

کمیسیون ارتباطات و چند رسانه ای مالزی پس از دیدار با مقامات هر دو شرکت در بیانیه ای اعلام کرد مالزی در حال مذاکره با گوگل، متا و سایر پلتفرم های آنلاین بزرگ بر سر چارچوب نظارتی است.

به گفته این کمیسیون، مقررات پیشنهادی مشابه قوانین استرالیا خواهد بود. این کشور هم در سال ۲۰۲۱، پرداخت هزینه به رسانه‌ها را برای محتوایی که باعث دریافت نرخ کلیک و تبلیغات می‌شود در مورد گوگل و متا الزامی کرد.

کمیسیون ارتباطات مالزی همچنین قوانینی مشابه قانون با نام Bill C-۱۱ کانادا را بررسی می کند که هدف آن تنظیم قانون برای پلتفرم‌ها است و آنها را ملزم به پشتیبانی از محتوای مربوط کانادا می کند.

این قواعد بخشی از تلاش‌های دولت مالزی برای رسیدگی به عدم تعادل درآمد پلتفرم‌های دیجیتال و رسانه‌های محلی و تضمین دریافت هزینه منصفانه برای تولیدکنندگان محتوای خبری است.

این کمیسیون همچنین در حال مذاکره با پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای رسیدگی به آسیب‌های آنلاین مانند سوء استفاده جنسی از کودکان، قمار آنلاین و کلاهبرداری‌های مالی است.

مالزی از سال گذشته بررسی دقیق محتوای آنلاین را افزایش داده است. اوایل سال جاری، مالزی اعلام کرد که علیه متا به دلیل کوتاهی در اقدام علیه محتوای مضر در پلتفرم فیسبوک، اقدام قانونی خواهد کرد، اما بعداً پس از جلساتی با شرکت، این طرح را کنار گذاشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.