تحلیلگر عراقی: احیای روابط ایران با کشورهای منطقه، بزرگترین ضربه به هسته پروژه آمریکاست

کارشناس و تحلیلگر سیاسی عراقی معتقد است کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر بعد از سال‌ها دریافتند که هشدارهای آمریکا درباره «خطر ایران»، توهمی بیش نیست و همزمان با تغییر نظم جهانی سیاست‌های خود را تغییر دادند و یقین پیدا کردند که ایجاد روابط و منافع مشترک با ایران یکی از مهم‌ترین گام‌های واقعی برای ثبات کشورها و رهایی از هژمونی آمریکاست.

دکتر «جمعه العطوانی» تحلیلگر عراقی و رئیس مرکز مطالعات و تحلیل سیاسی «افق» گفت، پروژه آمریکا در منطقه غرب آسیا و آفریقا در گرو درگیر کردن منطقه با جنگ یا تنش‌های نظامی و امنیتی است تا از یک سو این کشورها را تضعیف کند و از سوی دیگر آن‌ها را با مشکلات جانبی سرگرم کند و از طرفی سیاست‌های خود را دیکته کند.

گزارش وال استریت ژورنال درباره سن بایدن و نگرانی‌های اقتصادی برای انتخابات ۲۰۲۴

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی عراقی عنوان داشت: کنترل آمریکا بر تصمیم‌های کشورهای خلیج‌فارس و مصر در دهه‌های گذشته ناشی از ترساندن آن‌ها از ایران بوده است، بر این اساس که ایران تهدیدی برای آن‌ها محسوب می‌شود و آمریکا تنها ضامن دفاع و منافع آن‌هاست! در واقع آمریکا توانسته بود بر تصمیمات سیاسی، امنیتی و اقتصادی آن کشورها مسلط شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، پروژه‌های عادی‌سازی، از جمله پروژه موسوم به ابراهیم، بخشی از این توهماتی است که آمریکا در اذهان برخی از نظام‌های عربی ایجاد کرد. این نظام‌ها بر این باور بودند که عادی‌سازی با رژیم اسرائیل تضمینی واقعی برای ایستادگی در کنار آن‌ها در برابر آن چیزی است که آن‌ها «نفوذ ایران» می‌خواندند.

العطوانی در همین زمینه ادامه داد: در مقابل، سیاست جمهوری اسلامی ایران اهداف روشنی داشت و رهبران جمهوری اسلامی تاکید می‌کنند که گفت‌وگوی مستقیم میان کشورهای منطقه و جهان اسلام تنها راه ایجاد ثبات در منطقه بر اساس منافع مشترک است.

وی گفت: همچنین ایران برای دفاع مشترک میان کشورهای منطقه، قرارداد نظامی و امنیتی را پیشنهاد داده که استقلال این کشورها و حفظ حاکمیت و امنیت آن‌ها را تضمین می‌کند. پس از گذشت سال‌ها به نظر می‌رسد کشورهای خلیج فارس و مصر نیز احساس کردند که هشدارهای آمریکا نسبت به خطر ایران توهمی بیش نیست و تغییراتی در جهان به ویژه پس از جنگ اوکراین در حال رخ دادن است و اینکه جهان به سمت نظم جهانی نوینی می‌رود که از هژمونی آمریکا خارج می‌شود و آمریکا دیگر همچون چند دهه قبل جهان را تحت کنترل ندارد.

تحلیلگر سیاسی عراقی تاکید کرد: این تغییر باعث شد که کشورهای منطقه سیاست‌های خود را تغییر دهند و به دنبال منافع خود باشند و یقین پیدا کنند که ایجاد روابط و منافع مشترک با ایران یکی از مهم‌ترین گام‌های واقعی برای ثبات کشورها و رهایی از هژمونی آمریکاست.

وی همچنین اشاره کرد: احیای روابط میان ایران از یک سو و عربستان سعودی، امارات و مصر از سوی دیگر بزرگترین ضربه را به هسته اصلی پروژه آمریکایی وارد کرد؛ زیرا ایجاد روابط حسنه، حسن همجواری و منافع متقابل میان ایران و کشورهای منطقه می‌تواند توجیهات آمریکا برای حضور در منطقه و تسلط آن بر تصمیمات سیاسی و ظرفیت‌های اقتصادی ما را از بین ببرد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی افق گفت: زمانی که کشورهای منطقه از نظر نظامی و امنیتی به ثبات برسند، حضور نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس و غرب آسیا به دلیل نبود نیاز ادعایی که آمریکا روی آن حساب باز کرده، توجیهی نخواهد داشت. با این ثبات، خروج آخرین نظامی آمریکایی از منطقه محقق می‌شود و با خروج نیروهای آمریکایی، انتقامی که ایران و محور مقاومت برای خون شهدا و رهبران پیروزی وعده آن را داده بودند، حاصل خواهد شد.

العطوانی در خاتمه گفت: زمانی که روابط میان کشورهای منطقه در آینده توسعه یابد، بار دیگر قطب‌نما به سمت دشمن واقعی یعنی رژیم صهیونیستی خواهد رفت که امروز در ضعیف‌ترین حالت خود به سر می‌برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.