بیماران تنفسی این توصیه مهم را در پیاده‌روی اربعین جدی بگیرند

مصطفی قانعی درخصوص توصیه‌های بهداشتی به زائرین اربعین، گفت: توصیه بسیار مهم به زائرین اربعین این است که حتما ماسک همراه‌شان داشته باشند و به محض اینکه دچار سرفه شدند حتما ماسک زده و به محض اینکه احساس کردند بیماری تنفسی دارند از پزشکان درخواست کنند چادر و مکان اقامت آنها را از دیگران جدا کنند و از دست دادن و روبوسی نیز پرهیز کنند.

قانعی گفت: نکته مهم دیگر این است که اگر هر کس در صورت ابتلا به بیماری تنفسی ویروسی بخواهد راه برود وضع بسیار بدتری پیدا می‌کند و تنها کلید حل عفونت تنفسی استراحت است بنابراین؛ اگر در حین بیماری راه بروند بیماری پیچیده‌تر می‌شود.

وی درخصوص افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، عنوان کرد: یکی از شاخص‌های مهم پیاده روی اربعین مسافت پیاده روی در جاده ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا است ولی پیاده روی در این جاده، مخصوص افراد زیر ۴۰ سال سالم و قوی است و به افراد بالای ۵۰ سال و دارای حتی یک بیماری و یا بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت، قلبی و عروقی، فشار خون، آسم و بیماری انسدادی ریه، توصیه می‌کنیم یک مسیر کوتاه برای پیاده روی انتخاب کنند و وارد فضای شلوغ و پر ازدحام نشوند. بهتر است یک زیارت از راه دور داشته باشند زیرا در دین یک قاعده وجود دارد که هیچ کس حق ضرر زدن به بدن خود را ندارد.

راه‌کار جالب عراقی‌ها برای فرار از گرما/ عکس

وی درخصوص باور نادرست مردم در زمینه سرم تراپی، تصریح کرد: افراد به محض اینکه در هوای گرم راه بروند دچار سردرد می‌شوند و احساس کاهش فشار خون پیدا کرده و در نهایت تقاضای تزریق سرم می‌کنند، این در حالی است که برای آدم سالمی که می‌تواند غذا بخورد تزریق سرم ممنوعیت دارد، زیرا با هر تزریق امکان وقوع یک عفونت در رگ وجود دارد. همچنین با هر سرم تراپی یک تخت اشغال می‌شود و یک پرستار به‌کار باید گرفته ‌شود.

بنابراعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران قانعی در خاتمه، خاطرنشان کرد: از طرفی نیز در پیاده روی اربعین و با توجه به جغرافیای عراق به دلیل شدت گرما، نگهداری سرم در این دما کار آسانی نیست و همه این موارد عارضه دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود افراد در ایران، داروی او آر اس (ORS) که چند برابر سرم کارایی دارد و با طعم‌های بسیار خوبی نیز وجود دارد را تهیه کرده و در آب مصرفی خود ریخته و مصرف کنند که این نوع مصرف آب با ORS مانع ضعف و کاهش درد عضلانی نیز می‌شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.