خبر بد برای نظامیان افغان در آمریکا

یک رسانه آمریکایی در گزارشی از مشکلات حقوقی و معیشتی بغرنج نظامیان افغان پرده برداشته است؛ نظامیانی که پیشتر در افغانستان با سازمان سیا همکاری داشته و اکنون به آمریکا منتقل شده‌اند.

شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا در این باره فاش کرد که هزاران افغان که سال‌ها تحت فرمان سیا در افغانستان جنگیدند و امنیت افسران سیا را در آنجا تامین کردند، می‌گویند که با یک معضل حقوقی طاقت فرسا در آمریکا روبرو هستند.

به گزارش ان‌بی‌سی، حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار عضو یگان «ضربت ملی» افغانستان پس از خروج ارتش آمریکا از این کشور در اوت ۲۰۲۱ از این کشور خارج شده و به آمریکا منتقل شدند.

طبق این گزارش، برای این افراد در آمریکا مجوز کار صادر شد، اما مجوزهای کاری آنها، قرار است در روزها یا هفته‌های آینده منقضی شود و این نظامیان نگرانند که نتوانند مخارج خانواده خود را تامین کنند.

برخی همچنین از این نگران هستند که ممکن است فعالیتشان برای سازمان سیا به شانس آنها برای دریافت «گرین کارت» لطمه بزند.

ماه گذشته، یکی از فرماندهان سابق نیروهای ضربتی افغانستان در نامه‌ای به قانونگذاران آمریکایی هشدار داد که نیروهای سابق وی در یک «بحران شدید» قرار دارند.

 وی در این نامه خواستار اتخاذ تدابیری برای حل و فصل وضعیت و مشکل آنها شد.

در ادامه این نامه آمده است: «بدون کمک شما، ما به دام افتاده‌ایم. اخیراً خودکشی‌هایی در جامعه ما رخ داده که ناشی از احساس بی‌پناهی ما است، چراکه دولت آمریکا درخواست‌های ما برای دریافت کمک را نادیده گرفته است. دولت آمریکا در ازای خدمات ما در میدان نبرد، به ما قول وضعیت حقوقی مناسب داده بود».

در ادامه این گزارش آمده است که از زمان ورود افراد مذکور به آمریکا، اکثر اعضای این نیروها ویزای مهاجرتی ویژه به این کشور را دریافت نکرده‌اند؛ این ویزا به طور خاص برای افغان‌ها و عراقی‌هایی که برای دولت آمریکا کار می‌کنند در نظر گرفته شده است و بدون این ویزاها، نظامیان سابق افغان در آمریکا نمی‌توانند برای گرین کارت درخواست دهند و به همین دلیل با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.