معاون سیاسی جدید وزارت کشور درباره انتخابات چه گفت؟

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: عمل و کارکرد فصلی، نه مناسب تحزب است و نه سود و آورده‌ای برای جامعه دارد بنابراین از حضور جدی احزاب استقبال می‌کنیم و امیدواریم با دست پر وارد عرصه انتخابات شوند.

«محمد تقی شاهچراغی» روز دوشنبه بر «حفظ حریم انتخابات»، «صیانت از آرای مردم»، «چهار اصل امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات» و نقش «نخبگان، حلقه های میانی و احزاب» در این رویداد مردمی تاکید کرد.

اهمیت برگزاری انتخابات حداکثری

شاهچراغی درباره برگزاری انتخابات حداکثری گفت: اعتقاد ما این است که انتخابات عرصه اجرای مردم سالاری دینی ملت بزرگ و قوی ایران است که بیش از ۴ دهه برای حفظ عزت و کرامت و استمرار پیشرفت ملی خود در برابر زورگویی و زیاده خواهی‌های دشمنانش ایستادگی کرده است. همان طور که امامین انقلاب بارها فرموده اند مهمترین مساله در انتخابات حضور عموم مردم و مشارکت ملی در انتخابات است که در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، این نمایش همبستگی ملی خود می تواند در سرعت بخشیدن به مسیر پیشرفت و آبادانی کشور کمک بسزایی کند.

انتخابات با شکوه مبتنی بر چهار اصل امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت

معاون سیاسی وزیر کشور انتخابات را «فرصتی برای همبستگی اجتماعی و عرضه سلایق سیاسی در چارچوب حکمرانی مردم سالارانه» دانست و افزود: تحقق سیاست های کلی انتخابات و فرامین رهبر معظم انقلاب در موضوع برگزاری انتخابات یعنی حفظ حریم انتخابات، تمکین همگان به قانون و اجرای انتخابات بر اساس قوانین و مقررات و چارچوب های قانونی کشور است. در اصل برگزاری انتخابات یک امانت در دست برگزار کنندگان است و به فرموده رهبری معظم انقلاب انتخابات حق الناس است و اجرای آن نیاز به همراهی تمامی نخبگان، دستگاه ها و نهادها بر اساس تقسیم کار صورت گرفته دارد. هر یک رسالت و وظایف خود را بطور دقیق به انجام برساند، به اصل وحدت و همبستگی ملی باید توجه شود و در این راستا هم افزایی میان دستگاهی ضروری است.

وی ادامه داد: بی شک امنیت و سلامت انتخابات به مجریان انتخابات بر می‌گردد و امانتی در دست ما است. وزارت کشور در اجرای ماموریت محوله مصمم است و تمامی فرآیندهای انتخابات متناسب با قانون و تقویم انتخابات اجرایی خواهد شد. همانند انتخابات گذشته و برگزار شده مجلس شورای اسلامی، تلاش خواهد کرد که امنیت و سلامت انتخابات این دوره تضمین شود؛ با این حال باید توجه داشت که در بخش‌های رقابت و مشارکت، نیاز به یک حرکت جمعی وجود دارد که در این مسیر هر اقدام و رفتاری که امید و ایمان ملت را به مسیری که در حال پیمودن است نشانه بگیرد غلط است و از همین رو رسالت نخبگان، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ها در حرکت در مسیر امید و ایمان بسیار حایز اهمیت است.

نقش رسانه‌ها در تحقق ۴ اصل کلیدی

شاهچراغی با تاکید بر ضرورت تحقق چهار اصل امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت، رسانه ها را «چشم بیدار جامعه» خواند که «مهمترین رسالت و تکلیف را در قبال مردم بر عهده دارند» و افزود: جامعه رسانه ای متعهد وظیفه دعوت همگانی برای شرکت در انتخابات، آگاهی بخشی عمومی نسبت به شاخصه های انتخاب اصلح با رعایت انصاف و عدالت را بر عهده دارد و رسانه های متعهد کشور در این زمینه ظرفیت های بالایی دارند که تحقق مشارکت عمومی در انتخابات نیاز به همراهی رسانه‌های کشور دارد.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: رویکرد جاری در وزارت کشور ارتباط با رسانه است که ان شاء الله همین مسیر را دنبال می‌کند؛ انتظار از رسانه‌ها این است که در برهه اخیر، منافع ملی و آینده کشور را ترجیح و اولویت خود قرار دهند و رسانه خود را محدود به دعوای جناحی نکند. بر اساس قوانین و اقدامات صورت گرفته تفاوت این مرحله نسبت به مراحل اجرایی انتخابات گذشته این است که پیش ثبت نام و ثبت نام‌ها، الکترونیکی انجام می‌شود و از رسانه ها درخواست داریم مطابق با تحولات جدید نسبت به فضاسازی لازم برای افزایش مشارکت و رقابت سالم ایفای نقش کنند.

بایسته‌های صیانت از آرا در انتخابات

شاهچراغی درباره الزامات حفظ و صیانت آرای مردم گفت: همان طور که رهبری بارها تاکید فرمودند جمهوری اسلامی همواره در برگزاری انتخابات سربلند بوده و برگزاری انتخابات در همه دوره‌ها سالم بوده است. سلامت انتخابات قطعی است و البته برای بالابردن استانداردهای برگزاری انتخابات حد و مرز نمی شناسیم و تمامی تلاش خود را برای برگزاری یک انتخابات پرشور به کار خواهیم گرفت. در این مسیر حفظ حریم انتخابات وظیفه ماست و همان طور که بیان شد تحقق این مهم نیازمند اجرای دقیق مرّ قانون و چارچوب های قانونی پیش بینی شده در برگزاری انتخابات است.

محمد تقی شاهچراغی ادامه داد: نکته دیگر اینکه نیاز است زمینه‌ها و بسترهای مشارکت حداکثری فراهم شود که آن هم تنها مربوط به دستگاههای مجری نمی‌شود، بلکه همه دستگاهها، نهادها و احزاب و رسانه‌ها باید پای کار بیایند که اطمینان داریم با حضور همه جانبه متولیان و مجریان این امر محقق خواهد شد. همه کنشگران اعم از دستگاهها، نهادها، احزاب و رسانه‌ها باید از منظر منافع ملی و اولویت دادن به مشارکت فعال، به انتخابات ورود کنند، چرا که این اتفاق بزرگ، تضمین کننده پیشرفت کشور و تامین کننده منافع مردم در ابعاد داخلی و بین المللی است.

مانع هرگونه سوءاستفاده‌های تبلیغاتی و یا دور زدن قانون می‌شویم

شاهچراغی درباره پاسداری و صیانت از آرا در انتخابات گفت: یکی از مهمترین سازوکارهای نظام انتخاباتی حاکم بر کشور، بخش های نظارتی آن است که قطعا تلاش خواهیم کرد با پاسداری و صیانت از آراء مردم جلوی هرگونه مصادیق سوء استفاده‌های تبلیغاتی و یا دور زدن قانون گرفته شود؛ البته برای بالا بردن ضریب اطمینان در این بخش، سایر دستگاههای متولی هم باید ورود کنند. در این زمینه نخبگان، رسانه ها و احزاب هم نقش مهمی دارند و با حضور سازنده خود می توانند به مجری انتخابات کمک کنند.

به گفته معاون سیاسی وزیر کشور، «نکته مهمتر اما رعایت قوانین و مقررات و قواعد حضور در عرصه انتخابات از سوی نامزدها و ستادهای انتخاباتی آنان است؛ این امر هم به آموزش نیاز دارد و هم به نظارت دائم از سوی نامزدها در مرحله اول و نیز نظارت دقیق از سوی متولیان امر که امیدواریم در انتخابات پیش رو به بهترین شکل ممکن و در شان و تراز جمهوری اسلامی شاهد انتخاباتی باشکوه باشیم.»

احزاب نقش اساسی به عنوان حلقه‌های میانی ایفا می‌کنند

شاهچراغی تصریح کرد: پایه و اساس برگزاری انتخابات با مردم است، می‌بینید در هیات‌های اجرایی، مجریان و اعضای شعبه از مردم هستند و این مردم هستند که انتخابات را اجرا می کنند و انتخابات در نظام جمهوری اسلامی نمایش مردم سالاری دینی و فرصتی برای گفتمان سازی به خصوص گفتمان گام دوم انقلاب اسلامی است. انتخابات را نباید صرفاً یک رقابت سیاسی تعریف کرد و در اصل انتخابات یک فرصتی برای گفت‌وگو درباره طرح ایده‌های حکمرانی و نقش آفرینی مردم در حرکت کشور و ایجاد یک اجماع نخبگانی برای آینده کشور است. انتخابات فرصتی طلایی برای مقابله با جنگ ترکیبی و شناختی دشمن و خط بطلانی بر تلاش آنها برای نشان دادن شکاف میان جامعه و حاکمیت است که در این بین، احزاب نقش اساسی به عنوان حلقه‌های میانی ایفا می‌کنند.

فعالیت احزاب را محدود به انتخابات نمی‌دانیم

شاهچراغی خاطرنشان کرد: با این حال فعالیت احزاب را محدود به دوره انتخابات نمی‌دانیم، تلاش می‌کنیم حداکثر زمینه‌های فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در عرصه انتخابات فراهم شود. در شرایط پیش رو که دو انتخابات مهم و حساس را پیش روی داریم، انتظار می‌رود احزاب به صحنه بیایند و نقش آفرینی کنند.

وی افزود: نکته دیگری که در ارتباط با احزاب وجود دارد یکی فعالیت و کار در چارچوب قانون و عمل سیاسی متعهدانه و دیگری، حضور جدی و مستمر در صحنه اجتماعی کشور است. معتقدیم عمل و کارکرد فصلی نه مناسب تحزب است و نه سود و آورده ای برای جامعه دارد. ما از حضور جدی احزاب استقبال می کنیم و امیدواریم با دست پر وارد عرصه انتخابات شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.