نظارت بر انتخابات صرفاً بر عهده شورای نگهبان است

هیئت نظارت بر انتخابات اعلام کرد: هیچ شخص یا مجموعه‌ای حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را ندارد.

در اطلاعیه شماره ۱۲ هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات آمده است: به اطلاع می‌رساند از آنجا که نظارت بر انتخابات صرفاً بر عهده شورای نگهبان است، لذا هیچ شخص یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

همچنین جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد اصل برای وزارت کشور این است که روند رای گیری به نحو مناسبی انجام گیرد و در سراسر کشور خوشبختانه این اتفاق به نحو مطلوبی در حال انجام است.

طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عرف درباره مسائل طرح شده در خصوص اخلال در روند رای گیری از طریق دستگاههای فنی گفت:  به استانداران و فرمانداران ابلاغ شده که هر جا مشکل فنی دارند؛ حتما رای گیری به صورت دستی اخذ شود.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه در این شرایط خاص بار سنگین به سیستم الکترونیکی وارد می شود، گفت: این موضوع باعث شده که نواقصی ایجاد شود که البته بلافاصله موضوع مورد پیگیری و حل شد و اکنون به اذعان رئیس هیات نظارت مرکزی، مشکلی در فرآیندهای برگزاری انتخابات وجود ندارد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از صحبت هایش تصریح کرد: اصل برای وزارت کشور این است که روند رای گیری به نحو مناسبی انجام گیرد و در سراسر کشور خوشبختانه این اتفاق به نحو مطلوبی در حال انجام است.

عرف با بیان اینکه تلاش ستاد انتخابات کشور این است که تمامی زمینه های لازم  برای اخذ رای از افراد واجد شرایط فراهم شود و  هیچ کس نباید  بدون رای دادن از شعبه خارج شود؛ گفت: وظیفه ما این است که به شکل قانونمند همه زمینه‌های لازم را برای رای گیری فراهم کنیم. امیدواریم که روند انتخابات به خوبی پیش برود و مردم همانطور که در صبح مشارکت خوبی داشتند، عصر امروز هم، مشارکت با شور و شعف بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: فرمانداران و استانداران سراسر کشور به خصوص استان‌های جنوبی، در شعب اخذ رای که با ازدحام جمعیت همراه است، شعب سیار را در کنار شعب ثابت مستقر کرده و به فرایند رای‌گیری کمک کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه هیچ یک از عوامل شعب حق دخالت در امور فرایند رای‌گیری و سوال در خصوص اینکه فرد در کدام انتخابات شرکت می‌کند را ندارند، تاکید کرد: اگر انتخابات در تهران است، ۴ تعرفه و اگر در شهرها و استان‌های دیگر است دو تعرفه در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

عرف افزود: در برخی گزارش آمده که برخی تعرفه‌ها فاقد مُهر است که باید حتما دقت شود تا تعرفه‌ای بدون مهر نباشد و رای مردم باطل نشود.

وی در خصوص رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در شعب اخذ رای گفت: خوشبختانه گزارش‌های خوبی در خصوص رعایت دقیق و کامل شیوه نامه‌های بهداشتی از شعب به دست ما رسیده و خوشبختانه مردم هم با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در پای صندوق‌های رای حضور داشتند.

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: مشکلات به وجود آمده در ابتدای فرایند رای‌گیری به سرعت برطرف شد و در حال حاضر هیچگونه اخلالی وجود ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.