نقشه جدید تسلیحاتی عربستان در خاورمیانه/ سعودی‌ها جنگنده پیشرفته می‌سازند!

منابع خبری روز چهارشنبه از تمایل عربستان در خرید جنگنده «رافال» ساخت فرانسه خبر دادند.

وبگاه «دیفنس میرر» گزارش کرد که عربستان سعودی به جنگنده رافال ساخت فرانسه چشم دوخته زیرا انتظار طولانی مدت برای دستیابی به جنگنده «یوروفایتر» به دلیل عدم تمایل آلمان در صادرات تسلیحات به این کشور بیهوده است.

آلمان در ماه ژوئیه اعلام کرد که اجازه تحویل جنگنده‌های یوروفایتر تایفون را  به عربستان نخواهد داد. آلمان پس از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در  ترکیه در سال ۲۰۱۸، صادرات تسلیحات به  این کشور را مسدود کرد.

رسانه‌های فرانسوی در این زمینه نوشتند که عربستان در حال بررسی خرید ۱۰۰ تا ۲۰۰ جنگنده رافال است.

این در حالی است که رسانه‌ها به تحرکات عربستان برای حضور در پروژه چند ملیتی ساخت جنگنده پیشرفته خبر دادند.

وبگاه «گلوبال دیفنس نیوز» به نقل از روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نوشت، شرکت‌هایی از انگلیس، ژاپن و ایتالیا در حال کار برای توسعه یک جنگنده جدید هستند. این برنامه قصد دارد اولین هواپیماها را تا سال ۲۰۳۵ تحویل دهد. انگلیس، ایتالیا و ژاپن یک اتحاد سه ملیتی تشکیل داده‌اند.

جنگنده نسل ششم کلاس مفهومی از طراحی هواپیماهای جنگنده پیشرفته‌تر از جنگنده‌های نسل پنجم است که در حال حاضر در حال توسعه است. انتظار می‌رود اولین جنگنده های نسل ششم در دهه ۲۰۳۰ وارد مرحله عملیاتی شوند

این پروژه «برنامه جهانی نبرد هوایی» نام دارد و طرح مشترک انگلیس، ژاپن و ایتالیا برای توسعه جنگنده نسل ششم پنهان‌کار است.انگلیس و ایتالیا از عضویت عربستان استقبال می‌کنند، در حالی که ژاپن با آن مخالف است. در این بین تلاش‌های عربستان سعودی برای پیوستن به این پروژه در هفته‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

بدنه نیروی هوایی عربستان را جنگنده‌های اف-۱۵ ساخت آمریکا شکل می‌دهند. خلبانان عربستانی از نظر کیفیت نیز در حد متوسط خبر دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.