احتمال دیدار مقامات ایران و آمریکا در نیویورک چقدر است؟

گرچه هنوز چند هفته ای به سفر رئیس جمهوری به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل مانده اما بازار گمانه زنی و شایعه داغ است.

دیدار رئیسی و بایدن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خبری زرد و حاشیه ای است که برخی رسانه ها در مورد احتمال آن اظهار نظرکرده و حتی خبری که خود در این زمینه می سازند را تکذیب می کنند. با این وجود بررسی احتمال این مورد خارج از لطف نیست چرا که همواره سفر روسای جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل متحد حاشیه هایی به همراه داشته است که ذکر آن در این گزارش رفته است.

از سفر رجایی تا سفر احمدی نژاد شهید رجایی اولین مقام رسمی ایران بود که در سازمان ملل متحد حاضر شد. اولین تصویری که در ذهن ها از سخنرانی شهید رجایی در نیویورک منعکس می شود پای برهنه او بر روی میز است. نقطه عطف حضور شهید رجایی در سازمان ملل به کنفرانس مطبوعاتی وی برمی گردد، زمانی که او در برابر دوربین رسانه های جهان پای برهنه خود را روی میز گذاشت و گفت من به مدت دو سال در زندان های رژیم شاه معدوم، زندانی کارتر و آمریکا بودم. آثار شکنجه و سختی هایی که در زندان بر من روا شد، بعد از چهار سال هنوز بر بدنم نمایان است. من دو سال تمام ضربات شلاق های کارتر را بر پای خود احساس کردم. همچنین رجایی در شورای امنیت سازمان ملل در مورد ابعاد جنگ تحمیلی سخنرانی کرد.

پس از این سخنرانی بود که نمایندگانی از سوی دولت آمریکا، خواستار دیدار و مذاکره با وی شدند، اما شهیدرجایی به علت سیاستهای سلطه جویانه آمریکا و جنایاتش در جهان، با این درخواست موافقت نکرد سال ها بعد اما محمود احمدی نژاد به سازمان ملل رفت و داستان هاله نور را هنگام سخنرانی خود برای مردم ایران به یادگارگذاشت. او در کنفرانس خبری بر نابودی اسرائیل تاکیدکرد. بعدها شنیده شد که برخی از بزرگان به او توصیه کردند که اگر دوکلام حرف میزدی و جایگاه ملت ایران را در سازمان ملل افزایش می دادید و گرهای از کار مردم می گشودید، بهتر بود.

حضور خاتمی و روحانی در سازمان ملل متحد اما یکی از جالبترین حضور روسای جمهور ایران در مجامع بین المللی بود. هر دو رئیس جمهور با گفتمان صلح با جهان وارد گفتمان شده بودند و از این منظر روسای جمهور آمریکا علاقه داشتند با آنها در مقر سازمان ملل گفت وگو کنند.

نقل است زمانی که محمد خاتمی در سازمان ملل سخنرانی می کرد و پیشنهاد گفت وگوی تمدنها را به جهانیان می داد مقامات آمریکایی از ترک مجمع عمومی سازمان ملل خودداری کردند و بیل کلینتون تمایل خود را برای دست دادن با محمد خاتمی نشان داد اما نقل است که خاتمی در راهروهای سازمان ملل به یک اتاق فرستاده شد تا این دیدار صورت نگیرد.

حضور حسن روحانی در سازمان ملل و پذیرش پیشنهاد او برای نامگذاری سال جدید میلادی و پذیرش این پیشنهاد توسط مجمع عمومی همانند پیشنهاد محمد خاتمی خود بیانگر مقبولیت سیاست های این دو رئیس جمهور در مجامع بین المللی بود. البته در مورد تمایل آمریکایی ها به مذاکره با روحانی در سازمان ملل خبرهای موثقتری وجود دارد. فرانسوی ها در مجمع عمومی سازمان مللبه پیک بین روحانی و ترامپ تبدیل شده بودند.

ترامپ به شدت تمایل داشت که با روحانی دست دهد حتی وعده هایی هم برای لغو تحریم ها داده بود و نقل است روحانی مذاکراتی در این ارتباط با تهران هم داشت و شرط شده بود اگر تحریم ها لغو می شود رئیس جمهور ایران می تواند در این ارتباط تصمیم بگیرد اما روحانی به این نتیجه رسیده بود که لغو تحریم ها توسط ترامپ در آن شرایط ممکن نیست.

سفر ابراهیم رئیسی به سازمان ملل ابراهیم رئیسی اما آخرین رئیس جمهوری است که به سازمان ملل متحد رفته و در مجمع عمومی سخنرانی کرده است. دفاع او از ملت مظلوم فلسطین، اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا و حاشیه آفرینی های غرب در منطقه درحضور قبلی رئیسی در سازمان ملل صورت گرفت. او از جبهه مقاومت هم در سازمان ملل و رهبر این جبهه سپهبد قاسم سلیمانی با در دست داشتن عکس آن شهید یاد کرد.

احتمال اینکه ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل در آینده حاضر شود دور از ذهن نیست. از این رو اخباری در مورد احتمال دیدار او با رئیس جمهور آمریکا شنیده می شود که در واکنش به این خبر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال ان.اچ.کی ژاپن درباره دیدار مقامات ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: گفت وگوهای دولت ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم صرفا در چارچوب مذاکراتی است که انجام شده برای تبادل زندانیان و آزادی زندانیان ایرانی از زندان های آمریکا و رفع انسداد دارایی های بلوکه شده ایران و گفت وگوهای مرتبط با رفع تحریم است.

هیچ برنامه ای برای گفت وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و جای دیگری وجود ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.