کاش قالیباف به‌جای رئیسی رئیس‌جمهور شده بود

جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مخالف طرح صیانت و البته حامی واردات خودرو در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد به نقد علمکرد اصولگرایان در دو سال اخیر پرداخته است.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید؛

چه کسانی در مجلس موافق واردات خودرو بودند و چه کسانی مخالف؟

خیلی از نمایندگان موافق واردات خودرو بودند. برخی موافقت را علنی اعلام می‌کردند و برخی در رای. تعداد مخالفان واردات خودرو بسیار اندک بودند اما زورشان زیاد بود.

جبهه پایداری مخالف واردات خودروی دست دوم بود؟

برخی از نمایندگان جبهه پایداری در هنگام رای‌گیری دو- دو می‌کردند و مخالف واردات بودند.

قالیباف: مدیون خون شهدا باشم اگر روزی کمتر از ۱۷ ساعت کار کنم/حزب‌اللهی‌ها گفتند با حجاب مخالفم

چه فشاری به شما وارد شد و چه مخالفت‌هایی از جاهای دیگری از مجلس و خارج از مجلس به شما وارد شد؟

من چند توییت راجع به مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عالی نظارت زدم که چرا با واردات خودروی کارکرده موافقت نکرده در حالی‌که میان مجلس و شورای نگهبان اختلافی نبوده است. عمده دغدغه‌ای که دوستان مطرح می‌کردند و با من به اشتراک می‌گذاشتند در این مورد بود که چرا شما به تشخیص مصلحت نظام یا شورای عالی نظارت ایراد گرفته‌اید.

این صحبت‌ها از مجلس عنوان می‌شد؟

خیر، از بیرون از مجلس بود. سال گذشته توییتی زدم که باعث صحبت‌هایی شد و بار دومی که در بودجه هیات عالی نظارت مجمع، واردات خودروی دست دوم را رد کرد، در فضای مجازی عکس آقایان را گذاشتم و گفتم نظر شما در مورد واردات خودروی دست دوم مثبت بود یا منفی...

چه شد که واردات خودروهای دست‌دوم به نتیجه رسید؟

چون خواست مجلس و دولت واردات خودروی دست‌دوم بود.

فکر نمی‌کنید واردات خودرو که نیاز به ارز دارد به بازار فشار وارد کند و این فشار موجب افزایش نرخ ارز شود؟

خیر، اتفاقا معتقدم که شاید در شروع واردات خودروی دست دوم، قیمت ارز مقداری بالا برود، اما در بلندمدت حتما قیمت ارز با واردات خودرو کاهش هم پیدا می‌کند.

یعنی فکر می‌کنید هدفی که شما از واردات خودروی دست دوم به دنبال آن بودید محقق می‌شود؟

شک نکنید که واردات خودروی دست دوم حتما محقق می‌شود.

در دولت آقای رئیسی؟

تا آخر سال جاری.

سوال بعدی‌ام در مورد حکمرانی نو است.

این را از آقای قالیباف بپرسید. من خیلی راجع به این موضوع صحبت نمی‌کنم چون دوست ندارم. صحبت آقای قالیباف در مورد حکمرانی نو خیلی صحبت خوبی است. نگاه آقای قالیباف را در سه سال اخیر از نزدیک دیده‌ام. ایشان به‌شدت در برابر جریان تندرو مقاومت و خودش را هزینه کرد. در حکمرانی نو خیلی از مواردی که دغدغه من است، دیده شده از جمله عقلانیت، واقعیت‌های جامعه، پذیرش و فهمیدن مشکلات مردم و راه‌حل‌های منطقی و عملیاتی برای حل مشکلات.

اما عملا اتفاقی نیفتاده است...

دلیل دارد. من می‌گویم کاش آقای قالیباف به‌جای آقای رئیسی رئیس‌جمهور شده بود. آقای قالیباف خیلی بهتر از بقیه جامعه و جوانان را می‌شناسد. در داستان خودرو ایشان خیلی کمک کرد. من از نزدیک دیدم که چگونه آقای قالیباف را مورد هجمه قرار دادند به خاطر اینکه جلوی زیاده‌خواهی برخی را در مجلس و حتی در دولت گرفت.

۱۱ اسفندماه انتخابات مجلس دوازدهم برگزار می‌شود، در حال‌حاضر مردم اقبال چندانی به انتخابات ندارند، به نظر شما مشارکت در انتخابات مجلس چطور خواهد بود؟

بعد از صحبتی که حضرت آقا داشتند برای اینکه مشارکت افزایش پیدا کند؛ ظاهر امر بر این است که شاید فضای باز سیاسی را برای انتخابات در نظر بگیرند که جریانات و گروه‌های مختلف در عرصه انتخابات شرکت کنند. اما باز دو مساله داریم. یک اینکه شاید مردم بسیاری در حال حاضر با صندوق‌های رای قهر باشند. مساله دیگر اینکه جریان تندی معتقدند که اصلا نیازی به مشارکت حداکثری در انتخابات نیست و می‌گویند مشارکت حداقلی باشد تا تنها ما به مجلس راه پیدا کنیم و این کفایت می‌کند. این جریان برای این حداقل برنامه‌ریزی می‌کند و تمام هدفشان را بر مشارکت حداقلی متمرکز کرده‌اند. این افراد کسانی هستند که ادعای ولایت‌مداری‌شان گوش فلک را کر کرده است. به نظر می‌آید این جریان تمام تلاشش را می‌کند که خالص‌سازی و پاک‌سازی که مدنظرش است را انجام دهد.

این جریان به‌دنبال حذف افرادی است که حتی کوچک‌ترین زاویه‌ای با آنها دارند. ما باید با این جریان مقابله کنیم. واقعا وضعیت جامعه ما برای انتخابات و حضور پای صندوق‌های رای، وضعیت خوبی نیست. ما این را می‌گوییم و دوستان قبول نمی‌کنند. این را ساعت ۴ بعدازظهر روز ۱۱ اسفند-روز برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم- می‌فهمند. من اگر برای واردات خودرو داد می‌زنم برای این است که رضایتمندی ایجاد شود و مردم پای صندوق‌های رای بیایند. آقایان نمی‌خواهند این موضوع را قبول کنند و زمانی قبول می‌کنند که شاید کار از کار گذشته باشد.

شما با فیلترینگ هم مخالف هستید، دلیل مخالفت‌تان چیست؟

من نظرسنجی در اینستاگرام گذاشتم و از مخاطبانم پرسیدم شما که وارد اینستاگرام شدید از فیلترشکن رایگان استفاده کردید یا فیلترشکن خریدید. ۱۲۰ هزار نفر این نظرسنجی را دیدند و ۸۰ هزار نفر در آن شرکت کردند. تقریبا ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که برای فیلترشکن پول می‌دهند. من نظرسنجی می‌گذارم تا به آنهایی که نمی‌فهمند و علیه من اقامه دعوا می‌کنند و می‌گویند تشویش اذهان عمومی کردم؛ بفهمانم من تشویش اذهان عمومی نکردم و آنها سرشان را در برف کرده‌اند. با فیلتر کردن بازار مکاره راه افتاده که تصمیم برخی منجر به آن شده تا عده‌ای که بلد هستند، فیلترشکن بفروشند و این اشتباه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.