جزئیات جدید از علت برکناری رابرت مالی

منابع مستقیماً آگاه به میدل‌ایست‌آی گفته‌اند که تندروهای مخالف بازگشت به توافق هسته‌ای در ایران، با افرادی در ایالات متحده برای برکناری نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، رابرت مالی، همکاری کرده‌اند.

مالی پیش از اینکه در اواخر ژوئن به مرخصی اجباری فرستاده شود، تلاش‌های دولت بایدن برای احیای این توافق متزلزل را رهبری می‌کرد.

این مقام سابق دوران اوباما به تدوین توافق برجام سال 2015 کمک کرده بود و در اوایل دوره کاری خود، در تلاش شکست خورده رئیس جمهور سابق، بیل کلینتون برای میانجیگری صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مشارکت داشت.

با این حال، در 29 ژوئن، پس از هفته‌ها عدم فعالیت در نقش خود، مالی در وضعیت مرخصی بدون حقوق قرار گرفت.

او به همکارانش گفته بود که به دلایل خانوادگی از مرخصی شخصی طولانی مدت استفاده می‌کند، اما بعد مشخص شد که مجوز امنیتی او در اوایل سال جاری به حالت تعلیق درآمده بوده است.

تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران، در سپتامبر، زمانی که ایالات متحده وارد تلاش برای کاهش تنش‌ها با ایران شد، نویدبخش به نظر می‌رسید.

هدف این گفتگوها تشریح گام‌هایی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، تضمین آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در جمهوری اسلامی و آزاد کردن برخی از دارایی‌های ایران در خارج از کشور بود.

با این حال، درست زمانی که گزارش شد که ایران و ایالات متحده در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت هستند که برخی از تحریم‌های ایران را در ازای کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم آن کاهش می‌دهد، مالی ناپدید شد.

منابعی در تهران به میدل‌ایست‌آی گفتند که برکناری مالی، هم تندروها در تهران و هم کسانی در ایالات متحده را که مخالف بازگشت به توافق بودند خوشحال کرده است.

یک منبع در تهران به میدل‌ایست‌آی گفت که «برخی از عناصر تندرو و با نفوذ در داخل تهران و خارج از دولت، بدون رضایت و آگاهی رئیس جمهور، ابراهیم رئیسی، با محافل ضد توافق در [واشنگتن] دی‌سی برای جعل اطلاعات درباره مالی همکاری کرده‌اند».

این منبع در مورد این اطلاعات ساختگی توضیح بیشتری نداد، اما به گزارشی در روزنامه حامی دولت تهران تایمز اشاره کرد که مدعی شده بود مالی از اسناد طبقه بندی شده سوء استفاده کرده است، و گفت این بخشی از یک طرح یا پازل بزرگتر است.

این منبع گفت: «وضعیت پیرامون مالی بی‌سابقه است، در حالی که تندروهای متنفذ ضد توافق در تهران با محافل ضد توافق در آمریکا همکاری می‌کنند. به نظر می‌رسد قصد آنها جلوگیری از تحقق هرگونه توافق بالقوه بین تهران و واشنگتن باشد.»

این منبع افزود: «این اولین بار نیست که در دوره رئیسی، تندروها در ایران به دنبال خرابکاری در این توافق بوده‌اند. موارد پیشینی هم وجود داشته است که تندروهای ضد توافق در تهران مانع پیشرفت و توافق شده‌اند.»

این منبع افزود که دولت ایران اکنون از عناصری در تهران که به دنبال مانع‌تراشی در توافق هستند آگاه است.

یک منبع ارشد ایرانی دیگر گفت که تندروهای ایرانی آغازگر تماس با آمریکایی‌های ضد توافق بودند.

«تماس‌های بی‌جا»

گزارش 10 جولای تهران تایمز مدعی شد که مالی با محافل و افراد مختلف، از جمله ایرانیان فعال در دیپلماسی واشنگتن در قبال ایران، «تماس‌های بی‌جا» داشته است.

به گزارش این روزنامه، مالی به عنوان بخشی از ماموریت خود، به طور منظم با دلالان دیپلماتیک و کارشناسان ایرانی که گاهاً در رسانه‌های ایران ظاهر می‌شدند، در تماس بوده است.

این روزنامه مدعی شد در حالی که مالی به دنبال پیشبرد سیاست‌های خود در ایران بود، این افراد نیز دستور کار خاص خود را داشتند. بنا بر این گزارش، «ردپای آنها در سال‌های اخیر به وضوح در دیپلماسی واشنگتن در قبال تهران دیده می‌شود».

این روزنامه همچنین ادعا کرد که مالی «در برخورد با این افراد به اصول حفاظتی پایبند نبود و نکاتی را مطرح کرد که مجاز به بحث در مورد آنها نبوده است.»

تهران تایمز در گزارش دیگری در تاریخ 16 ژوئیه بار دیگر مدعی شد: «مشکل اصلی مالی ناشی از گفتگوهای محرمانه وی با سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل و دیدارهای وی با برخی از شخصیت‌های ایرانی-آمریکایی در ایالات متحده است.

این ادعاها بعداً در 26 ژوئیه توسط واشینگتن فری‌بیکن، یک رسانه راست‌گرای آمریکایی که عمیقاً با توافق هسته‌ای مخالف است، تکرار شد و همچنین مدعی شد که مالی اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را اشتباه مدیریت کرده است.

واشنگتن فری بیکن به نقل از منابعی مدعی شد که مالی ممکن است اطلاعات طبقه بندی شده را به شبکه‌ای از فعالان طرفدار تهران که از توافق دولت اوباما با ایران حمایت می‌کردند، افشا کرده باشد.

به گزارش این رسانه، این فعالان به طور منظم توسط مالی و سایر ذینفعان درگیر در توافق اولیه با ایران، برای تقویت نقاط گفتگوی دولت، در جریان قرار می گرفتند.

رسانه‌های آمریکایی از آن زمان در گزارش‌هایی مدعی شده‌اند که اف‌بی‌آی در حال تحقیق درباره فرد اول دولت بایدن در امور ایران است، و همزمان وزارت امور خارجه تصویر و بیوگرافی مالی را از وب‌سایت خود پاک کرده است.

میدل‌ایست‌آی برای اظهار نظر با وزارت امور خارجه تماس گرفت اما تا زمان انتشار پاسخی دریافت نکرد.

نقش جمهوری خواهان؟

یک منبع ارشد آگاه در تهران که با مذاکرات ایران و آمریکا آشناست، گفت مالی «گفته است که تعلیق او نتیجه تلاش‌های برخی جمهوری‌خواهان خاص است.»

این منبع گفت: «مالی به سعید ایروانی سفیر ایران گفته است که تعلیق وی موضوع جدی نبوده و به زودی بازخواهد گشت.»

او گفت: «ادعای جدید مبنی بر مجوز نداشتن مالی برای گفت‌وگو با ایروانی بی‌معنی است، زیرا هم مقامات ارشد ایران و هم آمریکا از مذاکرات کاملاً مطلع بودند و به نمایندگان خود اجازه داده بودند با یکدیگر بنشینند و گفتگو کنند.»

اعضای جمهوری‌خواه کنگره بارها تلاش‌های مالی برای احیای توافق را مورد هدف قرار داده‌اند و برخی این مرد 59 ساله را به سمپاتی «رادیکال» با دولت ایران و دشمنی با اسرائیل متهم می‌کنند.

ماه گذشته، مایک مک کال، جمهوری‌خواه برجسته و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به این احتمال اشاره کرد که مالی در صورت ارائه اسرار دولتی به دشمن ایالات متحده، ممکن است مرتکب خیانت شده باشد.

مک کال در مورد مالی گفت: «هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد، اما اگر او چنین کرده باشد، از نظر من این خیانت خواهد بود.»

صرف نظر از دلایل کناره گیری مالی، مخالفان توافق هسته‌ای در ایران از این اتفاق استقبال کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی دولت ایران، ایرنا - که توسط افراد نزدیک به سعید جلیلی، تندرو بانفوذ ضد توافق اداره می‌شود- اعلام کرد که برکناری مالی «معنی‌دار» و همزمان با حل و فصل برخی مسائل بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

ایرنا افزود: برکناری مالی می‌تواند نشان دهنده اقدامات دولت آمریکا برای محدود کردن فعالیت برخی از چهره‌ها، برای دستیابی به معامله با تهران باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.