چین یک بمب ساعتی است!

رئیس جمهور آمریکا گفت: چین به علت رشد ضعیف اقتصادی دچار مشکل شده است.

بایدن درباره چین گفت: آنها مشکلاتی دارند. این مساله خوبی نیست زیرا افراد بد وقتی مشکلاتی دارند کارهای بدی انجام می‌دهند.

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد که نمی‌خواهد به چین آسیبی برساند و خواهان روابط منطقی با این کشور است.

بایدن در ماه ژوئن نیز در اظهاراتی انتقادی شی جینپینگ رئیس جمهوری چین را «دیکتاتور» نامیده بود. چین این اظهارات را تحریک‌آمیز خواند.

بایدن روز چهارشنبه یک فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن سرمایه‌گذاری‌های خاص ایالات متحده در شرکت‌های فناوری‌های حساس در چین محدود می‌شود. این فرمان به وزیر خزانه‌داری این کشور اجازه می‌دهد تا برخی از سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده را در شرکت‌های چینی در سه بخش نیمه‌رساناها و میکروالکترونیک، فناوری‌های اطلاعات کوانتومی و سیستم‌های هوش مصنوعی خاص ممنوع یا محدود کند.

بایدن در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد که برای مقابله با تهدید پیشرفت کشورهایی مانند چین در حوزه فن‌آوری‌های حساس و محصولات حیاتی برای ارتش، اطلاعات، نظارت یا قابلیت‌های سایبری وضعیت اضطراری ملی اعلام می‌کند. این پیشنهاد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چینی را در حوزه توسعه نرم‌افزار برای طراحی تراشه‌ها و ابزارهایی برای تولید آنها هدف قرار می‌دهد.

ایالات متحده، ژاپن و هلند به عنوان کشورهای پیشرو در این حوزه محسوب می‌شوند و دولت چین در تلاش برای ارتقا توان داخلی و دستیابی به دانش فنی و جایگزینی تولیدات بومی به جای استفاده از محصولات این سه کشور در این حوزه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.