گم شدن ۴ کوهنورد خوزستانی/ کمک کنید، همگی تشنه‌ایم

تماس کوتاه یک کوهنورد با صدای ضعیف در ساعت اولیه بامداد شنبه از گم شدن ۴ کوهنورد خوزستانی در ارتفاعات اشترانکوه لرستان خبر داد، در حالی که آنها در وضعیت خطرناکی قرار داشتند و همین تماس تیم‌های نجات را راهی این منطقه کرده است.

ساعت ۱:۲۰‌ بامداد دیروز (شنبه) مرد جوانی از طریق شماره ۱۱۲با هلال احمر لرستان تماس گرفت و از یک حادثه خبر داد. او که خسته به‌نظر می‌رسید و صدایش ضعیف بود گفت: ما ۴کوهنورد اهل دزفول هستیم که روز قبل (جمعه) به کول‌جنو صعود کرده بودیم؛ اما در راه برگشت مسیر را گم کردیم و سرگردان شدیم. در راه برگشت ذخیره آب‌مان تمام‌شده و همگی تشنه‌ایم. جایی که ما هستیم تلفن همراه کار نمی‌کرد و من برای اینکه کمک بگیرم از دوستانم جدا شدم و خودم را به جایی رساندم که تلفن همراهم آنتن‌دهی داشته باشد. لطفا به من و دوستانم کمک کنید.

در این تماس تلفنی اپراتور هلال‌احمر از این کوهنورد خواست تا در همانجا بماند تا امدادگران بتوانند با ردیابی تلفنی موقعیت او را پیدا کرده و به او و دوستانش کمک کنند. با وجود این دقایقی بعد تلفن این کوهنورد از دسترس خارج شد و ارتباط با او امکان‌پذیر نبود.

آغاز عملیات

با اینکه کوهنورد جوان در این تماس تلفنی اطلاعات زیادی از خودش، همنوردانش و موقعیت مکانی‌شان ارائه نکرد، دقایقی بعد از قطع‌شدن این تماس نخستین گروه از امدادگران کوهستان هلال‌احمر از الیگودرز برای جست‌وجو و یافتن کوهنوردان گمشده راهی منطقه شدند. قله کول‌جنو که این تیم کوهنوردی به آنجا صعود کرده بودند ازجمله قله‌های فنی و سخت‌گذر اشترانکوه است. جایی که ۶سال قبل در جریان حادثه‌ای تلخ گروه ۱۵نفره کوهنوردان مشهدی دچار حادثه شدند و در نهایت ۹نفر از آنها جان خود را از دست دادند. شرایط خاص منطقه اهمیت این ماموریت را دوچندان می‌کرد و سلامتی ۴کوهنورد برای امدادگران از اهمیت زیادی برخوردار بود.

ساعتی از اعزام نخستین گروه جست‌وجو گذشت اما هنوز هیچ خبری از آنها نبود. مسیر صعود به این قله طوری بود که می‌شد مسافتی را با ماشین طی کرد اما آنها در ادامه باید با پای پیاده مسیر را طی می‌کردند. از طرفی آنتن‌دهی موبایل در این منطقه به‌شدت ضعیف و در برخی مناطق به‌طور کلی قطع بود. در آنجا حتی بی‌سیم‌های هلال احمر نیز از کار افتاده بود. به همین دلیل ساعت‌ها طول کشید تا نخستین تیم بدون اینکه به نتیجه مشخصی رسیده باشد به مرکز برگشتند.

جست‌وجو در چند جبهه

چند ساعت از آخرین تماس کوهنوردان مفقودشده می‌گذشت و هیچ ردی از آنها به‌دست نیامده و معلوم نبود که در شرایط سختی که قرار دارند به چه سرنوشتی دچار شده‌اند. در این شرایط بود که ۲تیم دیگر امداد کوهستان، یکی از ازنا و دیگری از دورود به محل تقریبی مفقودشدن کوهنوردان اعزام شدند. این ارتفاعات با وجود گرمای هوا در سایر نقاط کشور همواره مملو از برف و هوای سرد در آنجا حکمفرماست.

از سویی بالارفتن دما در این فصل از سال این مناطق را خطرناک‌تر از قبل می‌کند. چراکه آب‌شدن برف موجب ایجاد چال‌های برفی و وقوع بهمن می‌شود و در این شرایط کوچک‌ترین اشتباه یک کوهنورد می‌تواند به قیمت جانش تمام شود. امدادگران با آگاهی از این شرایط تا عصر دیروز مناطق وسیعی از مسیر صعود به کول‌جنو را جست‌وجو کردند اما نتوانستند نشانی از کوهنوردان مفقود شده پیدا کنند.

بسیج امکانات

عصر دیروز(شنبه) حسین مرادی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر لرستان جزئیات بیشتری از این عملیات را شرح داد و گفت: کول‌جنو یکی از قله‌های حرفه‌ای و تخصصی ایران برای صعود کوهنوردان است و کوهنوردان باید آموزش لازم برای صعود به این قله را دیده و از مهارت‌های کافی برخوردار باشند اما درباره میزان آمادگی ۴کوهنورد مفقودشده اطلاعات چندانی وجود ندارد.

او ادامه داد:‌ امدادگران در قالب چند تیم در حال جست‌وجو در ارتفاعات هستند و علاوه بر آن طی فراخوانی از تیم‌های حرفه‌ای کوهنوردی و کوهنوردان محلی نیز برای کمک به یافتن این ۴نفر درخواست کمک کرده‌ایم. در حال حاضر همه امکانات برای یافتن این افراد بسیج شده و امیدواریم که به‌زودی بتوانیم آنها را نجات دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.