زنگ خطر فرونشست در این استان به صدا درآمد

جعفر عسگری حسنوند اظهار داشت: خشکسالی بیش از یک دهه گذشته موجب کاهش سطح ایستابی منابع آبی در استان چهارمحال و بختیاری شد، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی این موضوع را تشدید کرد و چهار دشت استان را در وضعیت ممنوعه قرار داد.

عضو شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری یک استان کوهستانی و دارای منابع آبی شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: دیدگاه زمین‌شناسان و فعالان حوزه آب و خاک این است که این استان با موضوع فرونشست روبرو نیست اما در یک تحقیق علمی مشخص شد در ۱۴ درصد مساحت ۴ دشت‌ مورد مطالعه در چهارمحال و بختیاری خطر فرونشست زمین بسیار بالا است، بیش‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار در موضوع فرونشست در دشت‌های شهرکرد، خانمیرزا، جونقان و آلونی بحث برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و تغییر کاربری اراضی بود.

افزایش قیمت نان در یک شهر دیگر/ صدای نانوایان درآمد

عسگری حسنوند تصریح کرد: در دشت شهرکرد جمعیت زیادی ساکن هستند و تأسیسات و زیرساخت‌های زیادی نیز وجود دارد، سالانه ۱۳ سانتی‌متر فرونشست زمین در این دشت رخ می‌دهد که خیل محسوس نیست، اما فروچاله بزرگ مشاهده نشده است، اما باید مراقب باشیم، زیرا فرآیند آن آغاز شده است.

وی در پایان اظهار داشت: مدیریت برداشت از آب‌های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت برای جلوگیری از فرونشست زمین باید در دستور کار قرار بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.