پایان حضور وندی شرمن در دولت بایدن

وندی شرمن دیپلمات کهنه کار و نماینده سابق آمریکا در مذاکرات برجام در سال ۲۰۱۵ که هم اکنون قائم مقام و معاون وزیر امور خارجه دولت جو بایدن است، در پایان ماه جاری میلادی بازنشسته می‌شود و ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه در امور سیاسی بطور موقت جایگزین او می شود.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی افزود: در ماه مه بود که وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه بازنشستگی قریب الوقوع خود را اعلام کرد. ۲۸ جولای آخرین روز کاری او خواهد بود.

کشف تجهیزات عجیب تروریست آموزش دیده مرتبط با رژیم صهیونیستی در تهران+عکس‌ها

بلینکن اضافه کرد: سابقه وندی از هر نظر فوق‌العاده بوده است:ساعت ها خدمت و انجام وظیفه به سه رئیس‌جمهور و پنج وزیر امور خارجه آمریکا نشان دهنده این سابقه طولانی است. او در طول فعالیت خود با مشکلات زیادی برخورد و آنها را حل کرده و توانسته همکاریها را تقویت کند به افراد آموزش دهد و زندگی بسیاری از آمریکایی ها را بهبود بخشد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: نحوه انجام این کار نیز از سوی وندی شرمن مهم است. وی همیشه با اصول، قدرت، فداکاری و دلسوزی فعالیت کرده است. زمانی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از من خواست که این نقش را برعهده بگیرم، می دانستم که از وندی، به عنوان یک همکار و دوست قدیمی، تقاضای همکاری خواهم کرد و من از این همکاری بیش از دو ساله با او بسیار سپاسگزارم.

بلینکن اعلام کرد: پس از بازنشستگی وندی شرمن، بایدن از ویکتوریا نولاند خواسته تا تا تایید معاون بعدی وزیر خارجه، به عنوان سرپرست معاون وزیر خارجه خدمت کند. ما خوش شانس هستیم که فردی با تجربه، ماهر و متعهد این مسئولیت اضافه را بر عهده می گیرد.

پیش از این، شبکه خبری سی ان ان آمریکا اردیبهشت ماه امسال به نقل از سه منبع آگاه اعلام کرده بود که وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در فصل تابستان از سمت خود کناره گیری می کند.

سی ان ان، شرمن را دیپلماتی موثر در تعیین سیاست خارجی دولت جو بایدن اعلام کرد که در سال های اخیر روی روابط پکن-واشنگتن کار می کرد.

شرمن از آوریل سال ۲۰۲۱ به عنوان معاون وزیر امور خارجه فعالیت می کرد.

این دیپلمات کهنه کار آمریکایی یکی از مذاکره کنندگان اصلی در مذاکراتی بود که به امضای توافق برجام در سال ۲۰۱۵ منجر شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.