جمهوری اسلامی ایران در خصوص تمامیت ارضی خود با هیچ کسی تعارف ندارد

امام جمعه تبریز با اشاره به صدور بیانیه مشترک بین روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، گفت: جمهوری اسلامی ایران در خصوص تمامیت ارضی خود با هیچ کسی تعارف ندارد.

سید محمد علی ال هاشم در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تبریز، اظهار کرد: در حوزه سیاست خارجی، نکته مهم و تاسف بار که طی روزهای اخیر اتفاق افتاده صدور بیانیه مشترک بین روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه گانه جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در خصوص تمامیت ارضی خود با هیچ کسی تعارف ندارد. ایران بارها این مسئله را در قول و فعل نشان داده و معتقد هستیم که روسیه در این خصوص دچار خطای محاسباتی شده و باید خطای خود را جبران کند.

وی ادامه داد: از دستگاه دیپلماسی هم انتظار داریم در اینگونه موارد مواضع محکم و اصولی کشور را به کشورهای ثالث بیان کنند. البته وزیر محترم امور خارجه موضع خوبی داشته و کشورهای دیگر نیز باید بدانند که حفظ ثبات و آرامش منطقه، یک مسئولیت جمعی است و باید با رعایت حقوق همدیگر، این مسئله را به نحو شایسته انجام دهند.

آل هاشم با اشاره به مسئله کمبود آب در استان، افزود: در یکی دو هفته گذشته، اخبار و گزارشات متعددی درباره قطعی مکرر آب در برخی مناطق تبریز و استان داشتیم. در این زمینه دولت باید مدبرانه عمل کند و مردم نیز از هرگونه‌ مصارف غیرضرور اجتناب کنند. آب، زیرساخت زندگی است و همه باید از این نعمت برخوردار باشند. دولت در زمینه توزیع عادلانه آب، مسئولیت سنگینی برعهده داشته و مردم نیز در حوزه صرفه حویی آب باید مسئولانه رفتار کنند. امیدواریم با عمل به این موارد، مسئله‌ آب را در این فصل گرما به خوبی مدیریت کنند.

وی ادامه داد: این هفته سالروز تاسیس شورای نگهبان را داریم. مسئله شورای نگهبان در قانون اساسی یک مسئله بسیار مهم و بزرگ و منحصربه فرد است. وظیفه تشخیص موافقت قوانین مجلس با شرع مقدس و با قانون اساسی بسیار وظیفه بزرگی است که اگر نباشد، ادامه اسلامی بودن و شرعی بودن حکومت به هیچ وجه تضمین ندارد. این همان نقطه حساسی است که تضمین کننده ادامه حیات اسلامی این نظام و انقلاب ما است.

امام جمعه تبریز گفت: وظیفه تفسیر قانون اساسی یک وظیفه مهم، بااهمیت و سنگین است. جایی که اصلی از اصول قانون اساسی به دلیلی مورد ابهام قرار می‌گیرد، نظر شورای نگهبان فصل الخطاب بوده و اعتبار و نظر این شورا هم وزن اعتبار قانون اساسی است.

وی با اشاره به روز خانواده و تکریم بازنشستگان، گفت: بیست و پنجم ذی الحجه مصادف با نزول آیه مبارکه در شان امیرالمونین (ع) و اهل بیت(ع) در تقویم سالجاری به عنوان روز خانواده و تکریم مصادف شده است. در راستای منویات مقام معظم رهبری در موضوع حفظ و تحکیم بنیان خانواده و به منظور منزلت افزایی، امیدآفرینی و افزایش روحیه جامعه بازنشستگان عزیز کشور امیدواریم مسئولان در کلیه نهادها و سازمان‌ها به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: موضوع خانواده به طور کلی در سه بخش قابل بحث شامل تشکیل خانواده، عوامل تحکیم و نیز آسیب‌ها و عواقبت فروپاشی آن است. اسلام در هر سه زمینه رهنمودهای بسیار مهم و ارزنده‌ای دارد اما بازنشستگان و سالمندان عزیز در مدرسه زندگی درس‌هایی را فرا گرفته و از حاصل عمر خویش سرمایه‌ای به نام تجربه کسب کردند. بازنشستگی و سالمندی دوره ازکارافتادگی و انزوا نیست بلکه دوران خدمت و نقش آفرینی در شکل متفاوت است. این نقش جدید و متفاوت عبارت از کمک به افزایش سطح آگاهی عمومی و تخصصی جوانان و میانسالان است و باید قدر بازنشستگان و سالمندان را بدانیم.

آل هاشم با اشاره به برگزاری مراسم غدیر در تبریز، اظهار کرد: باید به ملت قهرمان ایران اسلامی و ملت غیور آذربایجان و مردم شریف تبریز آفرین گفت. تجربه چندساله اخیر نشان داده که در صورت فراهم سازی زمینه مناسب و تسهیل حضور مردم برای جشن‌های مذهبی با استقبال روزافزون مردم مواجه می‌شویم و این امر نشان داده که عموم مردم انگیزه حضور در مراسم جشن به صورت دسته جمعی و خلق صحنه‌های مهم فرهنگی را به خوبی دارند. این حضور حکایت از اعتماد مردم به نظام و دستگاه‌ها و نهادهای نظام اسلامی نیز دارد.

وی با اشاره به ضرورت امر تبلیغ، افزود: در آستانه ماه محرم قرار گرفتیم. دو روز قبل روحانیون از حوزه‌های علمیه با مقام معظم رهبری دیدار داشتند و ایشان به همین مناسبت با طلاب و روحانیون گفت وگو کردند و ضرورت امر تبلیغ را به عنوان سرفصل مهم بیانات مقام شنیدیم. تبلیغ یعنی رساندن پیام، آن هم به چشم و گوش نه بلکه به دل است. برخی از تبلیغ‌های ما حتی به گوش هم نمی‌رسد. اصل تبلیغ آن است که در دل بنشیند.

وی ادامه داد: کار تبلیغ کار بسیار بزرگ، حساس و موثر بوده و دین اسلام، دین تبلیغ است. مقام معظم رهبری به دنبال ایجاد یک آرایش جدید در مقابل جنگ جهانی رسانه‌ای دشمن هستند که در این جبهه سازی هم عناصر سنتی مدنظر و هم ابزارهای نوظهور است. در روزگاری که سطح فکری نسل جوان و نوجوان بالاتر از نسل‌های پیشین است باید شیوه‌های تبلیغ روزآمد شود و منفعل نباشد.

آل هاشم با اشاره به هفته حجاب و عفاف، اظهار کرد: همه وظیفه داریم تا این مسئله شرعی را رعایت کنیم. مخصوصا به ادارات و سازمان‌ها و نهادها توصیه می‌کنیم که در هر اداره، مدیر بتواند زیرمجموعه خود را به نحو احسن کنترل کند. وقتی در یک اداره رعایت نشود، چگونه می‌توانیم در بیرون این مسئله را رعایت کنیم. مومنین ناراحت و گلایه مند هستند.

وی افزود: امروز کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند یک سوال دارند. و آن این است که "بعضی‌ها می‌گویند که هر کس را در قبر خود می‌گذارند، عیسی به دین خود و موسی به دین خود. به زور امر به معروف و نهی از منکر که نمی‌شود مردم را بهشتی کرد." حال در پاسخ به این شبهه و این سوال، باید گفت که وقتی در جامعه امر به معروف می‌کنیم، مسئله قبر نیست بلکه مسئله سلب امنیت روانی جامعه و آرامش خانوادگی است.

وی ادامه داد: حرف امربه معروف، حرف مرگ نیست بلکه حرف زندگی سالم و آرام است. فلسفه امر به معروف و نهی از منکر به زور بهشتی کردن مردم نیست بلکه کمک به بهشتی شدن مردم است.

آل هاشم گفت: رفتارهای ما به دیگران ربطی ندارد اما وقتی رفتارهای ما بر دیگران تاثیر دارد، پس به طور مسلم به آن‌ها ارتباط دارد. مثل فردی که در کشتی است و می‌گوید من فقط می‌خواهم جایی که خودم نشستم را سوراخ کنم. امر به معروف و نهی از منکر از واجبات الهی بوده و در روایات اسلامی، ترک آن نشانه اعلان جنگ با خدا و مایه نزول بلا مطرح شده و کسی که این واجب الهی را ترک کند در قبر و قیامت خود نیز در محضر الهی پاسخگو باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.