رکورد شوکه کننده گرمای هوا/ هشدار نگران کننده‌ای که دانشمندان دادند

رکوردشکنی فوق‌العاده گرمای هوا دانشمندان را هم شوکه کرد. به نقل از ارث، بر اساس برآوردهای اخیر، چند روز گذشته گرم‌ترین روزهای تاریخ سیاره زمین بوده و هشدارهایی را ایجاد کرده که زمین ممکن است وارد یک دوره چند ساله گرمای بی‌سابقه شود.

امواج گرما در سراسر جهان پدیدار شده و رکوردهای دمایی را از آمریکای شمالی تا قطب جنوب شکسته است؛ سیاره زمین گرم‌ترین ماه ژوئن خود را تجربه می‌کند.

این افزایش شگفت‌آور در گرمای بی‌سابقه احتمالاً توسط دو عامل ایجاد می‌شود که شامل ادامه انتشار سطح بالای گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن نفت، زغال‌سنگ و گاز و بازگشت ال نینو، یک الگوی آب‌وهوایی است.

انتظار می‌رود که رویداد جاری ال نینو در سال‌های آینده باعث افزایش شدید گرما و رطوبت شود و در برخی مناطق طوفان‌ها و سیل‌های شدید و در برخی دیگر خشکسالی‌ها و آتش‌سوزی‌های عظیم را به همراه داشته باشد.

تغییرات شدید آب‌وهوایی در هفته‌های گذشته، مناطق مختلفی از جمله چین را تحت تأثیر قرار داده است که پکن برای اولین بار در تاریخ از ۴۰ درجه سانتی‌گراد فراتر رفت، همچنین تگزاس و مکزیک، جایی که مقامات در حال حاضر برای حفظ برق تلاش می‌کنند.

حتی در مناطق معمولاً خنک‌تر مانند قطب جنوب، سطح یخ دریاها اخیراً به شدت کاهش یافته است، در حالی که در اقیانوس اطلس شمالی، دمای سطح در ماه مه ۱.۶ درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد معمول برای آن زمان از سال بوده است.

در چهارم جولای میانگین دمای جهانی به ۱۷ درجه سانتی‌گراد رسید که گرم‌ترین روزی است که زمین حداقل از سال ۱۹۴۰ تجربه کرده است.

در سطح جهانی، زمین از زمان انقلاب صنعتی تاکنون حدود دو درجه فارنهایت گرم شده است و اگر انسان‌ها نتوانند انتشارات گلخانه‌ای و جنگل‌زدایی را متوقف کنند، در سال‌ها و دهه‌های آینده همچنان گرم‌تر خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.