ترفندهای جالب و کاربردی خانه‌داری با خمیر دندان

حتما شگفت زده می‌شوید اگر بدانید که خمیر دندان غیر از تمیز کردن و شستن دندان‌ها کاربردها و موارد استفاده دیگری هم دارد که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم.

یکی از مواردی که همیشه کدبانوهای خانه به آن علاقه دارند، برق زدن تمام وسایل آشپزخانه بدون هیچ‌گونه جرم و لکه است. برای این کار معمولا از جرم گیرها، مایع سفید کننده و انواع پاک کننده‌های شیمیایی استفاده می‌شود که در بازار موجودند و البته بعضی از آن‌ها نتایج چندان رضایت بخشی هم ندارند.

در این مطلب می‌خواهیم با استفاده از خمیر دندان روش‌های طبیعی و آسان را برای تمیز کردن خانه و لوازم آشپزخانه آموزش بدهیم که بسیار آسان هستند و نتیجه بسیار رضایت بخش و حیرت‌انگیزی را برای شما به ارمغان می‌آوردند. اگر دوست دارید با کاربردهای شگفت‌انگیز خمیر دندان آشنا شوید، در این مطلب با ما همراه باشید.

۱– تمیز کردن کفش و کتانی سفید

معمولا تمیز کردن کفش‌ها و کتانی‌های سفید کار سخت و اغلب بی‌نتیجه‌ای است. کفش‌های سفید خیلی بیشتر از کفش‌های رنگی و مشکی دوده و سیاهی را به خود جذب می‌کنند. معمولا افراد برای تمیز کردن کفش‌های سفید از سفید کننده‌هایی مثل وایتکس یا مایع ظرفشویی استفاده می‌کنند یا کفش را داخل ماشین لباسشویی می‌اندازند که باز هم نتیجه رضایت بخشی نخواهد داشت. ما می‌خواهیم با استفاده از خمیر دندان یک ترفند عالی برای تمیز کردن کفش سفید را به شما آموزش بدهیم.

به این ترتیب که ابتدا اندازه یک قاشق مرباخوری خمیر دندان را با یک قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی و نصف قاشق مرباخوری نمک مخلوط کنید؛ سپس مقدار خیلی کمی آب به آن اضافه کنید، در حدی که مخلوط شما حالت خمیری داشته باشد و شل نشود. حالا یک مسواک کهنه را داخل این مخلوط بزنید و مسواک را روی کفش سفید و دورتادور آن بکشید. بعد از اینکه همه کفش را با مسواک فرچه زدید، حالا با یک حوله نم‌دار تمیز روی کفش را بکشید تا کاملا سفید و تمیز شود، مثل روز اولی که آن را خریده‌اید!

۲– برق انداختن سینک و شیرآلات

برای تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی، ظروف استیل و شیرآلات بهتر است همه مواد شیمیایی و اسپری‌های صنعتی را کنار بگذارید و به این روش کار را انجام بدهید. یک قاشق غذاخوری خمیر دندان + یک قاشق غذاخوری جوش شیرین + دو تا سه قاشق غذاخوری آبلیمو را داخل یک ظرف بریزید و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند و محلول شما حسابی کف کند. حالا اسکاچ را داخل این محلول بزنید و روی سینک بکشید یا سبد و کاسه‌های استیل را با آن بشویید. همچنین این محلول برای برق انداختن شیرآلاتی که زنگ زده‌اند، بسیار عالی است.

۳– تمیز کردن چربی‌های سوخته روی سرشعله گاز

معمولا سر شعله‌های گاز پس از مدتی استفاده دچار لکه‌های ناشی از روغن می‌شوند و از آنجا که این لکه‌ها در اثر حرارت می‌سوزند، به سختی پاک می‌شوند. اینکه سرشعله‌های گاز تمیز و درخشان باشد، دغدغه بسیاری از خانم‌های خانه‌دار است و برای این منظور از انواع شوینده‌ها و اسپری‌های لکه‌بر و جرم‌گیر استفاده می‌کنند که در بیشتر موارد رضایت بخش نیست.

برای از بین بردن این لکه‌های چربی ابتدا سرشعله‌ها را داخل یک کاسه پلاستیکی بزرگ بگذارید؛ سپس سه قاشق غذاخوری جوش شیرین روی آن‌ها بریزید. حالا یک قوطی نوشابه سیاه را روی آن‌ها بریزید تا جایی که نوشابه روی سرشعله را کاملا بپوشاند. اجازه بدهید سرشعله‌ها حدود یک ساعت داخل این ترکیب بمانند.

در مرحله بعد سرشعله‌ها را خارج کنید و داخل یک کاسه دیگر بگذارید. دوباره سه قاشق غذاخوری جوش شیرین روی آن‌ها بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید تا جایی که کاملا روی سرشعله‌ها را بگیرد. بعد از اینکه آب جوش از حرارت افتاد و ولرم شد، سرشعله‌ها را خارج و آبکشی کنید و در مرحله آخر کمی خمیر دندان روی اسکاچ سیمی بریزید. حالا اسکاچ را روی سرشعله‌ها بکشید و بعد دوباره آبکشی کنید. مطمئن باشید که از دیدن تمیزی و درخشندگی آن‌ها حیرت زده می‌شوید!

۴– تقویت گیاهان

اگر می‌خواهید یک آفتکش طبیعی و عالی برای گل‌های خانه‌تان تهیه کنید، به این روش عمل کنید. ابتدا یک عدد پیاز را خرد کنید و داخل یک کاسه بریزید؛ سپس به اندازه دو تا سه قاشق غذاخوری خمیردندان به آن اضافه کنید. حالا دو لیوان آب داخل این مخلوط بریزید و خوب آن را هم بزنید. روی کاسه را با پلاستیک بپوشانید و بگذارید حدود دو ساعت بماند. حالا مخلوط موردنظر را با آبکش صاف کنید و آب صاف را داخل شیشه آبپاش بریزید و این محلول را روزی یکبار روی برگ‌های گیاه اسپری کنید.

۵– اسپری تمیز کننده چند منظوره

حتما همه شما چندین بار از اسپری‌های چند منظوره که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، برای تمیز کردن منزل استفاده کرده‌اید. ما در این مطلب می‌خواهیم یک اسپری طبیعی و دست ساز چند منظوره را به شما آموزش بدهیم که بسیار ارزان و به صرفه است و قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد. داخل قوطی خالی شیشه پاک کن یا آبپاش به اندازه یک تا دو قاشق غذاخوری خمیر دندان بریزید؛ سپس بقیه شیشه را با نوشابه پر کنید.

حالا سر شیشه را ببندید و شیشه را خوب تکان بدهید تا خمیر دندان و نوشابه کاملا با هم مخلوط شوند. از این اسپری می‌توانید برای تمیز کردن روشویی، سینک، کفپوش‌های سنگی، کاشی و سرامیک و شیشه اجاق گاز و… استفاده کنید و از تمیزی و درخشش آن‌ها لذت ببرید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.