احتمال کاندیداتوری ولایتی برای ریاست‌جمهوری/ مردم آبادن شورش کردند

در بخشی از در خاطرات ۱۵ تیر١٣٧٩ او آمده است:خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز پانزدهم تیر در مورد احتمال کاندیداتوری ولایتی، بازدید علما از خطوط مترو و اعتراضات مردم آبادان نوشته‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌خوانید.

یکی از بازرسین تعزیرات [آقای ابوطالب خورشیدیان، مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان تعزیرات حکومتی] آمد. اشکالات عملکرد آنها را گفت و از انتقال وظایف قضائی تعزیرات به قوه قضائیه که در مجمع [تشخیص مصلحت نظام] مطرح است، حمایت کرد و خواست که برای برگشتن به وزارت نفت، کمک‌اش کنم.

دکتر [علی‌اکبر] ولایتی [مشاور رهبری در امور بین‌الملل] آمد دربارۀ اعضای مجمع تشخیص مصلحت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشنهادهایی داشت؛ برای تضمین اکثریت جناح مورد نظرش و از مشکلات موجود تندروهای دوم خردادی و احتمال نامزدی برای ریاست‌جمهوری آینده گفت.

آقای دکتر ولایتی گفت که آقای [سیدمحمد] خاتمی [رئیس‌جمهور]، مایل بود نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیئت نظارت بر مطبوعات، از جناح خودشان باشد و آقای [علی] منتظری، رئیس جهاد دانشگاهی را پیشنهاد کرد و چون رقیب او آقای [شهاب‌الدین] صدر که از سوی جناح مقابل پیشنهاد شد، رأی آورد، نتیجه را نپذیرفت و به جلسه آینده موکول شد.

اخوی محمد [معاون اجرایی رئیس‌جمهور و رئیس شورای مرکزی حزب‌ کارگزاران سازندگی] و فرزندش علی، آمدند. گفت، جناح راست او را به جلسه‌ای برای وفاق ملی دعوت کرده و مشورت کرد. علی، با همکاری چند نفر از دوستانش، پایگاه اینترنتی با گرفتن خط از شرکت مخابرات تأسیس‌کرده است و گفت، حدود دو هزار مشترک در مدت کوتاهی جذب کرده‌اند. محمد، عازم سفر به کهکیلویه [و بویراحمد] همراه آقای خاتمی بود.

ظهر محسن [مدیرعامل شرکت متروی تهران] آمد و گفت، حدود ۲۰۰ نفر از علما و ائمه جمعه و جماعات، از [خط ۵، خط ۲ و تونل‌های در حال احداث] مترو بازدید کرده‌اند. در مراجعت از بازدید کارخانه سُرب و روی زنجان، از کرج سوار مترو شده‌اند و تا میدان امام رفته‌اند و تحت تأثیر عظمت کار قرار گرفته‌اند و می‌گفته‌اند، فلانی آبرو به انقلاب و روحانیت داد و اگر کارهای او نبود، معلوم نبود، چه وضعی حاکم بر کشور می‌شد.

امروز مردم آبادان، به خاطر شورشدن آب اَروند و بهمن‌شیر و نرسیدن آب شیرین به وسیله تانکرها، اغتشاش راه انداخته‌اند و خسارات زیادی به مؤسسات دولتی و مغازه‌ها وارد کرده‌اند. به خاطر خشکسالی، آب‌کارون کم شده و فشار آب دریا، وضع آب اَروند و بهمن‌شیر را خراب کرده و دولت هم پیش‌بینی درستی نکرده است. در دولت سازندگی، طرحی در دست اجرا بود که آب شیرین آبادان و خرمشهر را برای همیشه تضمین کند. دیروز هم در ایرانشهر [در استان سیستان و بلوچستان]، به خاطر قتل یک نفر به دست قاچاقچیان، مردم اغتشاش به راه انداخته‌اند. با تضعیف نیروهای انتظامی و امنیتی، اشرار گستاخ شده‌اند.

در چچن، جنگ رسمی تمام شده، ولی مبارزان مسلمان، حملات چریکی، انفجاری و انتحاری را آغاز کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.