ولایتی در خصوص منطق ارتباط با شرق و روابط هم‌‌‌پیمانی با چین و روسیه در مقابل ارتباط با غرب و آمریکا گفت: «نگاه به شرق نگاهی است که هم امام فرمودند هم رهبر انقلاب؛ یعنی اینکه ما نگاهمان به‌‌‌سمتی باشد که در حال طلوع است. در حال حاضر، مشخصا شاهدیم شرق در حوزه‌‌‌های مختلف به پا خاسته است؛ هند یک‌‌‌جور، چین یک‌‌‌جور، روسیه یک‌‌‌جور و دیگر کشورهای آن منطقه هم جور دیگر. حضرت امام و آقا فرمودند کشفِ شرقِ در حال طلوع اهمیت دارد.» وی با اشاره به اینکه ایران یک کشور قوی و مقتدر است، افزود: «در آنجا که ما بخواهیم با کشورها مراودات داشته باشیم و بحث چین و روسیه باشد، با کمال اقتدار این کار را انجام می‌‌‌دهیم و نه چین و نه روسیه نمی‌توانند در امور داخلی ما دخالت کنند»

مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل با بیان این موضوع که ایران در جهان جزو معدود کشورهایی است که به‌‌‌وضوح مقابل آمریکا ایستاده و با اقتدار به حیات سیاسی خود ادامه می‌دهد و با کشورهای دیگر رابطه برقرار و برخورد می‌کند، تاکید کرد: «خب، چه اشکال دارد ما با کشورهایی مثل روسیه، چین و هند رابطه داشته باشیم؟! این کشورها صاحب فناوری هستند و بارها برخلاف غرب درخواست‌‌‌های ما را اجابت کرده‌‌‌اند و توانایی‌‌‌های خودشان را در اختیار ما گذاشته‌‌‌اند. خب، ما از یک کشور هم‌‌‌پیمان، دیگر چه می‌‌‌خواهیم؟»

ولایتی درباره ظرفیت‌‌‌های روابط ایران و چین نیز توضیح داد: «طی سال‌های تحریم بهترین مشتری‌‌‌ ما چین بود و ما در بعضی سال‌ها بالغ بر ۵۲‌میلیارد دلار معامله تجاری با چین انجام می‌‌‌دادیم. این حرکت بین ما و چین نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر بعد از جنگ تحمیلی، رابطه اقتصادی و تجاری ایران و چین به‌رغم مخالفت آمریکا و متحدان غربی‌‌‌اش رشد کرده است. این بهترین پاسخ به کسانی است که رابطه ایران و چین را زیر سوال می‌‌‌برند. صریح‌‌‌تر بگویم، از ابتدای انقلاب تاکنون، آمریکایی‌‌‌ها ظرف این چهل‌‌‌وچهار سال، کوچک‌ترین نشانی از حسن‌‌‌نیت نسبت به ما نشان ندادند، بلکه هرجا توانستند در حوزه بین‌الملل علیه ایران قطعنامه‌‌‌های محدودکننده صادر کردند و هر چقدر توانستند ما را تحریم کردند و به اقرار خودشان صدام حسین را تحریک کردند که به ایران حمله کند و در این جنگ نیز از او پشتیبانی کردند.» مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل با بیان اینکه متاسفانه کشورهای اروپایی به‌‌‌لحاظ تبعیت از سیاست‌های آمریکا و پذیرش بی‌‌‌قیدوشرط تحمیل‌‌‌های آنها در سیاست خارجی آن‌‌‌قدر تنزل کرده‌‌‌اند که در تاریخ اروپا سابقه ندارد، ادامه داد: «در چنین شرایطی چگونه بعضی از افراد با ساده‌‌‌لوحی می‌‌‌گویند به‌‌‌سمت غرب برویم؟! کدام غرب؟! غربی که تحت فشار آمریکا و تلقین‌های سراسر دروغ دوره‌‌‌گردهای صهیونیست همواره علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغات دروغ می‌کنند، فشار سیاسی می‌‌‌آورند و در جهت تضعیف جمهوری اسلامی از هیچ‌‌‌کاری فروگذار نمی‌‌‌کنند؛ غربی که در حد یک کمپانی نفتی فرانسوی بعضی از مسوولان گذشته ساده‌‌‌دل ما را تشویق می‌کردند که همکاری با چین را در حوزه نفت و گاز متوقف کنید و این توصیه مورد قبول قرار می‌گیرد و خود آن کمپانی در ایران می‌‌‌آید و یک عکس یادگاری با مسوولان وزارت نفت گرفته و خداحافظی می‌کند و می‌رود، چه نفعی برای جمهوری اسلامی ایران دارد؟ »

وی همچنین گفت که روسیه در بسیاری موارد در فناوری‌‌‌های پیشرفته به کمک ایران آمد. عقل چه می‌‌‌گوید؟ آیا ما به‌‌‌سمتی برویم که همواره با این مردم و کشور دشمنی کرده یا به‌‌‌طرفی برویم که تا آنجا که توانسته کمک کرده است؟ البته این را بگویم که چین و روسیه با ما عقد اخوت نخوانده‌‌‌اند، بلکه آنان نیز بر اساس مصالح خود عمل می‌کنند، ولی عاقلانه‌‌‌تر از غربی‌‌‌ها! امروز در آسیا سه قدرت مهم ایران، روسیه و چین وجود دارند که مستقل‌‌‌اند و مقابل توسعه‌‌‌طلبی آمریکا و غرب ایستاده‌‌‌اند.  ولایتی در بخشی از این گفت‌وگو به بررسی علت گرایش جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با چین و روسیه پرداخت و آن را تعامل طرفین در همکاری و معاضدت با یکدیگر عنوان کرد. به گفته وی هر سه این کشورها (ایران، روسیه و چین) حول اهداف مشترک زیر با یکدیگر همکاری می‌کنند: «۱. مقابله با توسعه‌‌‌طلبی و هژمونی آمریکا و غرب علیه شرق مستقل؛ ۲. هر سه کشور مستقل‌‌‌اند و هیچ‌‌‌یک از آنها به هیچ قدرت بیگانه‌‌‌ای متصل نیستند و باج نمی‌‌‌دهند؛ ۳. هر سه کشور مورد حمایت ملت‌‌‌های خود هستند و ۴. ایران و چین حافظ فرهنگ و تمدن شرق هستند و روسیه هم ذوجنبتین است.»

ولایتی در تبیین سخنان رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور ترکیه با ایشان مبنی بر اینکه حمله نظامی به شمال سوریه به ضرر منطقه است و اقدام سیاسی مورد انتظار از جانب دولت سوریه را نیز محقق نخواهد کرد، گفت: «بهترین مسیر پیگیری این معضل مشترک، یعنی حضور تروریست‌‌‌ها در مناطق شمالی سوریه، مذاکره بین کشورهای منطقه با احترام به ‌‌‌حق حاکمیت کشور سوریه است و در این مسیر نباید هیچ تمایزی بین تروریست‌‌‌ها قائل شد تا منطقه از لوث وجود عناصر ناامن‌‌‌ساز پاک شود.» در بخش دیگری از این گفت‌وگو، مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که چشم‌‌‌انداز همکاری‌‌‌های ایران و روسیه در میان‌‌‌مدت و بلندمدت را با توجه به نیاز دو کشور به گسترش روزافزون همکاری‌‌‌ها چگونه می‌‌‌بینید، توضیح داد: «همان‌طور که در منویات رهبر انقلاب بارها بیان شده است و آقای پوتین، رئیس‌‌‌جمهور روسیه نیز بر آن تاکید دارد، عمق استراتژیک روابط بین ایران و روسیه تا سطح روابط راهبردی قابل گسترش و ماموریت هر دو کشور گسترش سطح روابط تا این حد تعریف شده است.» وی افزود: «در نظر داشته باشید که اصل اساسی روابط بین کشورها تعریف منافع مشترک است و در مورد ایران و روسیه سطح وسیعی از منافع مشترک قابل ترسیم است. نه‌‌‌تنها هر دو کشور دارای فناوری و دانش هستند، بلکه از منابع خوبی هم برخوردارند؛ علاوه بر آن، هردو از جانب غرب هدف تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته‌‌‌اند و این امر بستر مناسبی برای همکاری‌‌‌های مشترک فراهم می‌‌‌سازد و امید است با پیگیری‌‌‌های مداوم دستگاه دیپلماسی در راستای استراتژی نگاه به شرق این امر محقق شود.»