واگنرها ترس به جان آمریکا انداختند

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی و سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی در یک وبینار گفت که واگنر از سال ۲۰۱۶ به کشورهای آفریقایی مانند جمهوری آفریقای مرکزی و اخیرا مالی نفوذ کرده است و حاکمیت آنها را تضعیف کرده، منابع طبیعی آنها را دزدیده و مردم آنها را به قتل رسانده است.

بسکتبال بازی کردن اردوغان در تعطیلات سوژه شد+عکس

کربی با اشاره به شورش پریگوژین علیه ارتش روسیه افزود: هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که واگنر پس از تحولات اخیر از قصد خود برای استثمار کشورهای آفریقایی منصرف شده است.

جزییات رایزنی مقامات نظامی آمریکا و اسرائیل درباره ایران

این مقام کاخ سفید افزود که واگنر در کشور مالی که از دسامبر ۲۰۲۱ در آن فعالیت می کند، نقشی مرگبار و سمی بازی می کند.

رئیس سیا محرمانه به اوکراین سفر کرد

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا ادامه داد: اطلاعات ما نشان می دهد که دولت موقت مالی از اواخر سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰۰ میلیون دلار به واگنر پرداخت کرده است. این پول می توانست به شکلی بهتر برای تلاش های بشردوستانه نجات بخش، حکومت خوب و پروژه های توسعه برای مردم مالی استفاده شود.

دادگاه پرونده ترور سردار شهید سلیمانی به زودی آغاز می‌شود

کربی خاطر نشان کرد: با وجود پرداخت این صدها میلیون دلار، واگنر وضعیت امنیتی مالی را بهبود نداده است و در مقابل خونریزی بیشتری به ارمغان آورده و زمینه برای بهره برداری گروه های تروریستی ایجاد کرده است.

وی بار دیگر تاکید کرد که آمریکا به همکاری با متحدان خود برای مقابله با تهدیداتی که واگنر در آفریقا و مناطق دیگر ایجاد می کند، ادامه خواهد داد.

او گفت: «ما همچنین تمهیدات بیشتری را برای پاسخگو ساختن واگنر در کشور مالی یا هر مکان دیگری که فعالیت های بی ثبات کننده این گروه ادامه دارد، به کار خواهیم گرفت.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد  روز جمعه به وقت محلی  به پایان یک دهه ماموریت حافظ صلح در مالی به اتفاق آرا رای داد اما ایالات متحده آمریکا گروه شبه نظامی واگنر را که اخیرا علیه ارتش روسیه شورش کرده بود، مقصر درخواست مالی برای خروج نیروهای حافظ صلح دانست.

به گزارش ایرنا، دولت نظامی مالی از سازمان ملل خواسته بود نیروهای حافظ صلح خود را فورا از این کشور خارج کند.

ماموریت حافظ صلح سازمان ملل موسوم به مینوسما MINUSMA در سال ۲۰۱۳ در مالی آغاز شده بود.

جفری دلاورنتیس، دیپلمات ارشد آمریکایی به شورای امنیت گفت: «ما عمیقاً از تصمیم دولت موقت مالی برای کنار گذاشتن مینوسما و آسیبی که این تصمیم برای مردم مالی خواهد داشت متأسفیم».

اما او گفت دلیل رای آمریکا به این قطعنامه به دلیل موافقت واشنگتن با جدول زمانی خروج نیروهای سازمان ملل از مالی بوده است.

طبق رویه سازمان ملل، انجام یک ماموریت حافظ صلح به تایید کشور میزبان نیاز دارد.

همزمان با رای گیری شورای امنیت در این خصوص، کاخ سفید یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه نظامی واگنر را که اخیرا علیه ارتش روسیه شورش کرد، به مهندسی خروج نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از مالی متهم کرد و گفت اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد مقامات مالی اواخر سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰۰ میلیون دلار به واگنر پرداخت کرده اند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت، آنچه کمتر شناخته شده این امر است که پریگوژین در راستای اهداف واگنر به مهندسی این خروج کمک کرد. ما می دانیم که مقامات ارشد مالی مستقیماً با نمایندگان پریگوژین همکاری کردند تا به دبیر کل سازمان ملل اطلاع دهند که مالی دیگر با ادامه مأموریت مینوسما موافق نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.