دلیل پریگوژین برای شورش واگنر در روسیه چه بود؟

رئیس کمیته دفاعی دومای دولتی روسیه دلیل شورش مسلحانه گروه نظامی «واگنر» علیه مسکو را تشریح کرد.

«آندری کارتاپولوف» نماینده ارشد پارلمان روسیه پنجشنبه (۲۹ ژوئن) گفت گروه «واگنر» تنها تشکیلات نظامی بود که از امضای قرارداد با وزارت دفاع روسیه کمی قبل از شورش هفته گذشته سرباز زد. 

این نماینده ارشد روس که ریاست کمیته دفاعی دومای دولتی روسیه را برعهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگاران توضیح داد چند روز قبل از شورش واگنرها، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود همه گروه‌های نظامی باید با این وزارتخانه قرار داد امضا کنند و این سیاست را کاملاً درست توصیف کرد. 

وی افزود: همه بجز واگنر...تبعیت کردند. بجز این آقا [یوگنی پریگوژین] که نپذیرفت. در مقابل مقام‌های روسیه به این گروه گفتند دیگر در کارزار نظامی در اوکراین مشارکت داده نخواهند شد. این یعنی پول دیگری وجود نخواهد داشت. منابع مالی و مادی دیگری وجود نخواهد داشت. و برای آقای پریگوژین پول یک عامل مهم و حتی تعیین‌کننده است. 

به گزارش شبکه «راشا تودی» به نقل از این نماینده ارشد روس، در نتیجه، «تهدید قطع بودجه، جاه‌طلبی‌های بیش از حد و احمقانه و وضعیت ملتهب احساسی به خیانت بزرگ و فریب همرزمان مسلح [پریگوژین]» منجر شد. 

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در اظهاراتی جدید درباره شورش اخیر گروه نظامی واگنر در روسیه گفت او «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود را متقاعد کرد یوگنی پریگوژین رئیس این گروه را از بین نبرد.  

پریگوژین شنبه شب آنچه را «راهپیمایی عدالت» به سمت مسکو از شهر جنوبی «روستوف» در ۲۰۰ کیلومتری پایتخت روسیه خوانده بود، با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس ۲۴ ساعت بعد از آغاز شورش متوقف کرد. سه‌شنبه و همزمان با اعلام خبر ورود رئیس گروه نظامی واگنر به بلاروس، روسیه از منتفی شدن پرونده علیه نیروهای این گروه به اتهام راه‌اندازی شورش مسلحانه خبر داد.

مسکو اعلام کرده اعضای این گروه در صورت تمایل به ادامه همکاری با وزارت دفاع روسیه باید با آن قرارداد امضا کنند یا به بلاروس بروند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.