اجرای درست برنامه‌ها نیازمند ارتقای حکمرانی است

خطیب نماز جمعه تهران از سند برنامه توسعه به‌عنوان ابزار نظام تدبیر برای اداره خردورزانه امور و اجتناب از رفتارهای ناهماهنگ و سلیقه‌ای و فاقد مبنا یاد کرد و گفت: موفقیت جوامع بشری در گرو هدف‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی درست و ارتقای نظام حکمرانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به ارائه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت، اظهار داشت: سند برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از مهمترین اسناد بالادستی و ابزارهای نظام تدبیر به‌منظور اداره خردورزانه امور و اجتناب از رفتارهای ناهماهنگ و سلیقه‌ای و فاقد مبناست.

وی افزود: این سند مهم که با الهام از سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب تدوین شده، تبیین کننده نقشه راه قوا سه‌ گانه و دستگاه‌های اجرایی برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار از طریق ایجاد هماهنگی میان ارکان مختلف نظام و از این زاویه دارای جایگاه بسیار محوری است.

خطیب نمازجمعه تهران تصریح کرد: از آموزه‌های وحیانی به خوبی می‌توان دریافت که موفقیت انسان و جامعه بشری در حیات اجتماعی و فردی و تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مرهون هدف‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی صحیح و اجرای درست برنامه‌ها و راهبردهای اثرگذار و نتیجه‌بخش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد افزود: اگر ما در حیات فردی، خانوادگی و اجتماعی هدف مشخصی را تبیین نکرده و برای دستیابی به آن هدف برنامه و راهبرد درست تعریف و در چارچوب آن راهبرد حرکت نکنیم قطعاً به نتیجه نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه آیات ۴۷ تا ۴۹ سوره یوسف ناظر به دو برنامه هفت ساله با هدف رشد اقتصادی بالا، پایدار و مبتنی بر تولید و صادرات‌محور است، ادامه داد: قرآن کریم به‌خوبی جایگاه برنامه و نهاد اجرایی کارآمد و دارای صلاحیت را برای رسیدن به قدرت و رشد اقتصادی تبیین فرموده و در برنامه‌های ۷ ساله این پیامبر بزرگ الهی پنج اصل کاملاً مشهود است؛ یکی دانش قابل اتکا و به‌هنگام که پیامبر الهی با الهام از دانش علم و خرد و تحلیل درست کشور مصر برنامه پیشنهادی خود را برای فرد نخست سیاسی این کشور ارائه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد تصریح کرد: دومین نکته درک درست و دقیق از تهدید و فرصت و سومین مطلب آینده‌نگری، آینده پژوهی و آینده‌سازی است که برنامه یوسف نبی با فهم درست شرایط امروز و نگاه آینده معطوف به ساخت یک قدرت کارآمد و پویا بود.

وی افزود: نکته چهارم تمرکز بر مسأله اصلی و اولویت اساسی کشور است که متأسفانه در قوانین برنامه کمتر دیده شده است در حالی که حضرت یوسف بر یک اصل کلیدی متمرکز شده بود و آن اینکه پیامبر الهی در اندیشه تحول فکری و فرهنگی کشور مصر بود و می‌خواست از یک کشور مشرک، یک دنیای موحد بسازد اما متمرکز بر رشد اقتصادی و هدف‌گذاری ایشان هم بر این اصل تعریف شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد پنجمین موضوع را تبیین هدف و مجموعه‌ مأموریت‌ها و راهبردهای خروجی‌محور و نتیجه‌گرا عنوان کرد و توضیح داد: در مدرسه قرآن باید زانو زد و از این کتاب وحیانی درست آموخت که برنامه باید مبتنی بر هدفی روشن با راهبردهای نتیجه‌گرا باشد.

وی با بیان اینکه حضرت یوسف به این حقیقت اشراف علمی داشت که اجرای درست برنامه نیازمند ارتقای حکمرانی و توانمندسازی نهاد دولت است، تأکید کرد: برنامه هر چقدر کامل و جامع باشد اما نهاد دولت و قوای سه‌گانه توانمند و کارآمد و از هماهنگی لازم برای تحقق اهداف برنامه بهره‌مند نباشند و نگاه بخشی بر مدیران ارشد سایه بیافکند، برنامه بر زمین خواهد ماند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.