بایدن درباره پوتین هشدار داد

رئیس‌جمهور آمریکا دراین‌باره گفت: زمانی که دو سال پیش رئیس‌جمهور شدم گفتم که نگران خشک‌شدن رودخانه کلرادو هستم، همه طوری به من نگاه می‌کردند که انگار دیوانه‌ام. موقعی هم که درباره احتمال استفاده پوتین از سلاح هسته‌ای گفتم، همین برخورد و نگاه با من داشتند؛ این تهدید (پوتین) واقعی است.

این تهدید جو بایدن در حالی مطرح می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در واکنش به استقرار نخستین محموله تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس گفت هیچ نشانه‌ای مبنی بر قصد و تصمیم روسیه برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای دیده نمی‌شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ تأیید کرد که اولین محموله کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس مستقر شده‌اند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس چهارشنبه گذشته از آغاز دریافت محموله‌های تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی از روسیه خبر داد و گفت که برخی از این سلاح‌ها سه‌برابر قدرتمندتر از بمب‌های اتمی است که آمریکا بر سر هیروشیما و ناگازاکی ریخت.

از زمان فروپاشی شوروی، این نخستین بار است که مسکو اقدام به جابه‌جایی این کلاهک‌های هسته‌ای خارج از خاک روسیه می‌کند؛ تسلیحاتی که با بردی کوتاه‌تر، در مقایسه با دیگر سلاح‌های اتمی قدرت کمتری داشته و می‌توان از آن در میدان نبرد استفاده کرد.

آمریکا و متحدانش و همچنین پکن که همواره نسبت به استفاده از سلاح اتمی در جنگ اوکراین هشدا داده، اعلام کرده‌اند که به دقت این اقدام را رصد خواهند کرد.

لوکاشنکو در گفت‌وگو با شبکه تلویزیوتی «روسیا -۱» گفت: موشک‌ها و بمب‌هایی که از روسیه دریافت کرده‌ایم را در اختیار داریم. بمب‌ها سه‌برابر قدرتمندتر از آنهایی است که بر سر هیروشیما و ناگازاکی فرود آمد.

واشنگتن آگوست ۱۹۴۵ ژاپن را هدف بمباران اتمی قرار داد. هیروشیما ششم آگوست و ناکازاکی ۶ روز بعد بمباران شد. آمریکا همچنان تنها کشوری است که در جنگ از بمب اتمی استفاده کرده است.

رئیس جمهور بلاروس که یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه محسوب می ‎ شود، همچنین پیش از این گفته بود که تسلیحات هسته‌ای به شکل فیزیکی طی چند روز دیگر به خاک بلاروس انتقال خواهند یافت و علاوه بر این، مینسک در صورت لزوم، تاسیساتی برای نگهداری موشک‌های دوربرد هم در اختیار دارد.

پوتین جمعه هفته گذشته گفته بود که روسیه پس از مهیا شدن تاسیسات ویژه در بلاروس، این تسلیحات را به مینسک منتقل خواهد کرد و کنترل این سلاح‌های هسته‌ای نیز در اختیار مسکو است.

رئیس جمهور روسیه در ماه مارس با اشاره به استقرار سلاح‌های اتمی آمریکا در کشورهای اروپایی طی چندین دهه، اعلام کرد که برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به بلاروس، با لوکاشنکو به توافق رسیده است. لوکاشنکو همچنین گفته که این تسلیحات، در مقابله با تجاوزهای احتمالی، بازدارندگی ایجاد می‌کند. بلاروس با سه کشور عضو ناتو یعنی لیتوانی، لتونی و لهستان مرز مشترک دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.