دورخیز پکن برای میانجی‌گری بزرگ‌ترین مناقشه خاورمیانه

با تیره‌شدن روابط آمریکا و کشورهای خاورمیانه، رهبر چین خواهان نقش‌آفرینی در گفتگوهای فلسطینی-اسرائیلی شده است.

در تلاش برای تقویت چهره پکن به عنوان یک میانجی در منطقه خاورمیانه، شی جین‌پینگ، رهبر چین پیشنهاد برگزاری یک کنفرانس [به اصطلاح] صلح بین‌المللی در مورد مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین را مطرح کرد.

موضع آمریکا درباره پیوستن اوکراین به ناتو

به نوشته بلومبرگ، شی در دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پکن گفت: «ما باید به مسیر درست مذاکرات صلح پایبند باشیم». بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، وی همچنین خواستار «تلاش جدی برای برگزاری یک کنفرانس صلح بین‌المللی جامع‌تر، معتبرتر و تاثیرگذارتر» شد.

رهبر چین گفت که مایل است در تسهیل گفتگوهای [به اصطلاح] صلح بر سر مسئله فلسطین، نقشی فعال ایفا کند. او خواستار تبدیل مناطق فلسطینی به یک عضو کامل سازمان ملل متحد شد. با این حال مشخص نیست که هیچ یک از طرفین مناقشه به دنبال میانجی جدیدی باشند.

مذاکرات بر سر مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین از سال ۲۰۱۴ به بن‌بست خورده است و هیچ افق سیاسی آشکاری برای پایان آن وجود ندارد. به گفته سازمان ملل، سال گذشته یکی از مرگبارترین درگیری‌ها بین دو طرف شعله‌ور شد.

تا همین اواخر، چین سابقه مذاکرات صلح را نداشت. این زمانی تغییر کرد که در ماه مارس و پس از سال‌ها بن‌بست دیپلماتیک بین رقبای تاریخی، به تنش‌زدایی بین ایران و عربستان سعودی کمک کرد. این توافق نشان‌دهنده فاصله‌گرفتن از تمایل طولانی‌مدت پکن برای عدم دخالت در مناقشات خارجی است.

شی همچنین طرحی مبهم برای حل‌وفصل سیاسی جنگ روسیه در اوکراین ارائه کرده است که شامل آتش‌بس است، چیزی که کیف، ایالات متحده و متحدانش آن را رد کرده‌اند؛ زیرا به روسیه کمک می‌کند تا دستاوردهای سرزمینی خود را تحکیم کند.

روز چهارشنبه، رهبر چین و عباس همچنین بر سر یک شراکت استراتژیک توافق کردند. شی یک راه‌حل سه ماده‌ای ارائه کرد که در آن به درخواست پکن برای ایجاد کشور فلسطین مستقل بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و افزایش کمک‌های بشردوستانه و مالی به فلسطینی‌ها اشاره شده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.