درخواست فوری فرانسه از ترکیه و مجارستان

وزیر امور خارجه فرانسه به ترکیه و مجارستان اخطار داد در صورت تصویب نکردن پذیرش سوئد در ناتو قبل از اجلاس ماه ژوئیه امنیت این ائتلاف را به خطر خواهند انداخت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کولونا به این دو کشور که تا کنون سد راه نهایی شدن عضویت سوئد در ناتو بوده‌اند گفت، تاخیر ایجاد کردن بیشتر در این موضوع غیرقابل درک بوده و امنیت این ائتلاف ۳۱ عضوی را به خطر می‌اندازد.

وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه با خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «توبیاس بیلستروم»، همتای سوئدی خود مدعی شد: «این کار به نفع همه از جمله ترکیه است. اکنون که دیگر انتخابات ترکیه به پایان رسیده ما روی این کشور برای تصویب سریع عضویت سوئد حساب باز می‌کنیم.»

او اضافه کرد: «ما می‌خواهیم سوئد به عنوان عضو کامل ناتو در اجلاس ماه ژوئیه در شهر ویلنیوس حاضر باشد.»

بیلستروم در این نشست مطبوعاتی گفت،‌ کشورش شرایط توافقی که با آنکارا بر سر تصویب عضویتش در ناتو امضا کرد را از جمله با تصویب قوانین ضد تروریستی جدید برآورده کرده و حالا «تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده ترکیه است.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شامگاه چهارشنبه همچنان از تداوم مخالفت کشورش با عضویت سوئد در ائتلاف ناتو خبر داد. اردوغان در گفتگو با خبرنگاران حین پرواز بازگشت از جمهوری آذربایجان گفت، سوئد نباید در نشست ماه آینده میلادی ناتو منتظر چراغ سبز آنکارا برای عضویت در این ائتلاف باشد، مگر اینکه مانع برگزاری تجمعات ضد ترکیه‌ای در استکهلم شود.

رئیس جمهور ترکیه توضیح داد آنکارا نمی‌تواند همزمان که تروریست‌ها در استکهلم تظاهرات می‌کنند، به درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو جواب مثبت دهد.

کاخ سفید روز چهارشنبه از ترکیه خواست تا با درخواست سوئد برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی موافقت کند.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما ترکیه را تشویق می‌کنیم با درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو موافقت کرده و آنکارا باید این اقدام را بدون تاخیر انجام دهد.»

وی اضافه کرد: «معتقدیم که سوئد باید در سریعترین زمان ممکن به عضوی از ناتو تبدیل شود.»

ترکیه و مجارستان تنها کشورهای عضو ناتو هستند که هنوز پیشنهاد سوئد را برای پیوستن به ائتلاف ناتو تصویب نکرده‌اند. طبق مفاد ناتو، موافقت همه اعضای این ائتلاف نظامی برای عضویت کشورهای جدید در ناتو الزامی است.

سوئد جمعه گذشته در اقدامی جهت جلب رضایت ترکیه مردی را به تلاش برای اخاذی برای تامین مالی گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» متهم کرد. این اولین بار است که فردی در سوئد به اتهام تامین مالی پ‌ک‌ک تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.