ایران و آمریکا چه اندازه به توافق نزدیک شدند؟

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون صدور هیچ قطعنامه ای علیه ایران به پایان رسید. اتفاقی که ریشه در همکاری های جدید میان تهران و وین بر سر موضوعات اختلافی دارد .

از سوی دیگر در چند روز گذشته برخی رسانه های غربی و اسرائیلی از مذاکره و حتی توافق نسبی بر سر یک توافق موقت میان ایران و کشورهای مقابل در برجام سخن گفتند و حتی به گمانه زنی درباره جزئیات و زمان بندی های آن پرداختند با این حال پس از چند روز خبر سازی و فضا سازی این رسانه ها هم آمریکا و اروپا چنین موضوعی را رد کردند . یک منبع موثق نیز به خراسان گفت چنین چیزی صحت ندارد و این نوع خبرسازی ها بازی رسانه ای برای ایجاد امید کاذب در کشور و سپس فشار به بازار و تصمیم گیران تهران است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد که این روزها گفته می شود دیدارهایی در سطح رئیس نمایندگی با راب مالی مسئول ایران در وزارت خارجه آمریکا داشته در پی انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق موقت اعلام کرد: هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام وجود ندارد و در دستور کار نیست.

تارنمای میدل ایست آی با استناد به دو منبع که نام آن ها را افشا نکرده بود، مدعی شده بود که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در پاسخ به این سوال که آیا تلاش‌هایی برای ازسرگیری مذاکرات وین جریان دارد؟ افزود: نقش نماینده عالی (جوزپ بورل) به عنوان هماهنگ کننده برجام این است که تمام تلاش خود را برای رسیدن به مرحله نهایی انجام دهد.

سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا، گزارش‌های ادعایی درباره نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق موقت را گمانه‌زنی خواند و افزود : تحول جدیدی درباره برجام رخ نداده است.

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز ادعای برخی رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر وجود گفت‌وگوهای محرمانه میان تهران و واشنگتن را به‌طور تلویحی رد کرد. ودانت پاتل در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره گزارش ادعایی روزنامه هاآرتص مبنی بر این که ایران و آمریکا در حال انجام رایزنی‌های محرمانه برای حصول یک توافق اولیه هستند، تاکید کرد که به این گونه شایعات یا درز گفت‌وگوهای دیپلماتیک که تمایل به دروغ‌پردازی و گمراه کردن دارند، پاسخ نمی‌دهد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی مدعی شده بود: اسرائیل بر این باور است که گفت‌وگوهایی محرمانه میان تهران و واشنگتن در جریان است و احتمال حصول یک توافق محدود و اولیه میان دو کشور نیز وجود دارد که بر اساس آن، ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم را در ازای آزاد شدن حدود ۲۰ میلیارد دلار از پول مسدود شده خود در عراق، کره جنوبی و سهم آن از برداشت از صندوق بین المللی پول کاهش خواهد داد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی الشرق در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن در تلاش برای ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای(برجام) است، با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در متوقف شدن مذاکرات وین گفت: «ما از روز نخست به دنبال مشخص شدن این بودیم که آیا بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام امکان‌پذیر است یا نه و تلاش‌های قابل توجهی هم در این زمینه کردیم، همان طور که شرکای اروپایی ما و روسیه و چین نیز این کار را کردند اما ایران یا نتوانست یا نخواست آن چه که برای بازگشت به پایبندی به برجام ضروری بود انجام دهد. بنابراین، روی برجام متمرکز نیستیم.»

بلینکن با وجود این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای آن صرفا اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند، ادامه داد: «ما هنوز بر این باوریم که دیپلماسی به طور کلی بهترین راه اطمینان‌یابی پایدار، قابل راستی‌آزمایی و موثر از این است که ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند. بنابراین، ما پذیرای دیپلماسی هستیم و (دیپلماسی) به وضوح، بهترین مسیر است.» همزمان با این تحولات ، سی‌وپنج قانون گذار مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رهبران کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان (تروئیکای اروپا)، سه عضو اروپایی توافق هسته‌ای (برجام) خواستند مکانیسم ماشه را ذیل برجام علیه ایران فعال کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.