پیام روسیه به آمریکا: نمی‌توانی به عربستان درس اخلاق بدهی

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت که عربستان یک کشور مستقل است و هیچ کشوری از جمله آمریکا نمی‌تواند برای ریاض سخنرانی کرده و درس اخلاق بدهد.

وی افزود: این کشور مستقل می‌تواند در کمال استقلال تصمیم‌هایی برای اقتصاد خود بگیرد. بنابراین، هیچ کشوری از جمله آمریکا نباید درباره هیچ موضوعی به دیگران درس اخلاق بدهد.

واشنگتن پست پیشتر گزارش داده بود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درباره تبعات تصمیم عربستان برای کاهش تولید نفت اظهارنظر کرده است. اما محمد بن سلمان ولیعهد و نخست وزیر عربستان تهدید کرده که در واکنش به این اظهارات روابط با آمریکا را قطع کرده و تدابیر اقتصادی شدیدی اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش واشنگتن پست، این اطلاعات در پی بررسی اسناد طبقه‌شده آمریکا که چندی پیش فاش شد، به دست آمده است.

دولت بایدن تهدید کرده بود در روابط با کشورهای گروه موسوم به «اوپک پلاس» که پاییز ۲۰۲۲ تصمیم به کاهش تولید نفت گرفته بودند، بازنگری خواهد کرد.

این در حالی است که تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس روز یکشنبه (۱۳ خردادماه) تصمیم گرفتند میزان کاهش فعلی تولید نفت را تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی حفظ کنند.

عربستان بعنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت عضو اوپک و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان نیز اعلام کرد که بطور داوطلبانه تولید نفت خود را در ماه ژوئیه (تیر، مرداد) یک میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و به حدود ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.