تشدید تنش ها میان چین و تایوان/ مانور جنگنده های چینی بر فراز جزیره

در ادامه تنش‌ها بین چین و تایوان، تعداد زیادی جنگنده و کشتی نظامی پکن بار دیگر در اطراف این جزیره به تحرکات پرداختند.

وزارت دفاع تایوان امروز (جمعه) گفت که طی بیست‌وچهار ساعت گذشته، ۳۷ فروند هواپیمای نظامی و ۵ کشتی جنگی چینی را در اطراف این جزیره رصد کرده است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در بازه زمانی ۶ صبح  هشتم ژوئن تا ۶ صبح نهم ژوئن، ۳۷ هواگرد و ۵ شناور نظامی ارتش چین در اطراف تایوان مشاهده شدند».

این وزارتخانه گفت که تایوان برای نظارت بر وضعیت، جنگنده‌ها و شناورهای نظامی خود را اعزام کرده و سامانه‌های موشکی را در حالت فعال قرار داد.

بر اساس نقشه مسیرهای پروازی هواگردهای چینی که توسط وزارت دفاع تایوان منتشر شد، پهپادهای تهاجمی و جاسوسی از انتهای جنوبی خط میانی تنگه تایوان عبور کرده و تا دقایقی قبل از بازگشت به عقب، به پرواز در جهت جنوب شرقی ادامه دادند.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند.

این در حالی است که روز گذشته نیز هواپیماهای نظامی ارتش چین در اطراف تایوان به انجام تحرکاتی پرداخته بودند.

چند روز قبل نیز باوجود درخواست‌های مکرر تایپه از واشنگتن برای دریافت جنگنده، نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد به دلیل چالش‌های پیچیده تولید، ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به تایوان تا قبل از سال ۲۰۲۴ انجام نمی‌شود. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.