ادعای تایوان درباره هجوم جنگنده های چینی/ جنگ نزدیک است؟

اسپوتنیک گزارش داد، وزارت دفاع تایوان با انشتار بیانیه‌ای مدعی شد در شبانه‌روز گذشته نیروهای مسلح این جزیره نزدیک‌شدن ۲۴ جنگنده و ۴ کشتی جنگی ارتش چین به تنگه تایوان را ثبت کرده‌اند.

بر اساس گزارش مقامات وزارت دفاع تایوان، جنگنده های چینی J-۱۰، J-۱۱، J-۱۶ و هواپیمای شناسایی الکترونیکی Y-۸ به جنوب غربی تایوان نزدیک شدند. همچنین سامانه های پدافند هوایی جزیره، پهپادهای «۰۰۵BZK-» و «۴CH-» را شناسایی کردند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: وضعیت تحت کنترل است و سامانه‌های موشکی ضدهوایی زمینی در حالت آماده باش کامل هستند.

این اطلاعات وزارت دفاع تایوان در شرایطی منتشر می‌شود که گروهی از مقامات چینی امروز شنبه در اولین سفر خود در سه سال گذشته از زمان شروع همه‌گیری کرونا وارد تایوان شدند. این مقامات دولت چین در بحبوحه تشدید تنش‌های نظامی در سراسر تنگه تایوان به منظورشرکت در یک رویداد فرهنگی وارد تایوان شدند.

دولت تایوان این هفته به شش مقام چینی به سرپرستی «لیو ژیائودونگ» معاون دفتر امور تایوان چین در شانگهای اجازه داد تا به برای حضور در جشنواره فانوس در تایپه وارد این جزیره شوند. در تازه ترین دوره تنش ها میان پکن و تایوان، مقامات تایوانی مدعی حضور بالون های چینی بر فراز آسمان این منطقه در سالهای اخیر هستند.

در بحبوحه تنش های جدید آمریکا و چین بر سر ماجرای نفوذ بالون چینی به خاک این کشور، برخی رسانه های به نقل از مقامات تایوان مدعی حضور چند باره بالون های چینی در این منطقه در سال های اخیر شدند.رسانه های خبری روز دوشنبه گذشته به نقل از مقامات تایوانی گزارش دادند که طی سالهای گذشته، ده ها بالون نظارتی ارتش چین بر فراز تایوان رویت شده است.

دُور تازه تنش‌ها در تایوان پس از آن آغاز شد که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به رغم هشدارهای مقامات چین ۱۱ مرداد ماه به جزیره تایوان سفر کرد؛ سفری که به گفته مقامات چین، ناقض سیاست «چین واحد» است. چین، جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و همواره بر الحاق صلح‌آمیز این جزیره تاکید و در عین حال، اعلام کرده که در صورت لزوم از «قوه قهریه و زور» برای الحاق استفاده خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.