آتش‌بس در سودان تمدید شد + جزئیات

ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) آتش‌بس در این کشور را برای ۵ روز تمدید کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، آتش بس تاکنون بارها در سودان اعلام شده اما به صورت روزانه توسط طرف‌های درگیر در این کشور نقض شده است.

انتقاد تند روزنامه اصلاح‌طلب از ادعای عجیب عضو جبهه پایداری درباره طالبان

منابع خبری روز دوشنبه اعلام کردند که ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع امروز نیز در خارطوم پایتخت این کشور درگیر شدند.

شب گذشته (یکشنبه) نیز آمریکا و عربستان طرف‌های درگیر در سودان را به عدم پایبندی به آتش بس کوتاه مدت متهم و اعلام کردند که این امر مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم سودان می‌شود.

آمریکا و عربستان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که بعد از گذشت پنج روز از اجرای آتش بس، طرف‌های درگیری توافق را نقض کردند.

در این بیانیه آمده است: آمریکا و عربستان به عنوان تسهیل کننده توافق آتش‌بس کوتاه مدت و اقدامات بشردوستانه، از نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع می‌خواهند برای دستیابی به توافق درباره تمدید آتش‌بس که روز دوشنبه ۲۹ می (۸ خرداد) ساعت ۹:۴۵ دقیقه به وقت خارطوم به پایان می‌رسد، به تلاش‌هایشان ادامه دهند.

عربستان و آمریکا همچنین در این بیانیه تاکید کردند: تمدید آتش‌بس، ارسال کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز ملت سودان را تسهیل می‌کند و در صورت عدم توافق برای تمدید آتش‌بس فعلی، این وظیفه دو طرف است که به تعهدات خود بر اساس توافقنامه و اعلام تعهد به حفاظت از غیرنظامیان در سودان پایبند باشند.

سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) شاهد درگیری بین ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) از جمله در پایتخت خارطوم و سایر شهرهای شمال و غرب کشور بوده است.

جنگ در سراسر سودان بیش از ۱۸۰۰ کشته برجای گذاشته است. سازمان ملل اعلام کرد که بیش از یک میلیون نفر در داخل سودان آواره شده‌اند، علاوه بر آن ۳۰۰ هزار نفر به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.