آیا با ۸ تا ۱۰ میلیون می‌توان در تهران زندگی کرد؟

 مسعود پزشکیان در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر دو مقوله پایبندی به تعهدات و انصاف در اجرای این تعهدات و پایبندی‌ها، به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر درخصوص عمل به تعهدات اشاره و تصریح کرد: از بین فریضه‌هایی که خداوند مطرح کرده هیچ فریضه‌ای به اندازه فریضه پایبندی به تعهدات در بین جریان‌ها و تشکل‌های مختلف وجود ندارد و همه قبول دارند که باید به تعهدات پایبند باشند.

نماینده تبریز در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: امروز ما باید پایبند به آنچه در قانون اساسی، سیاست‌های کلی، قانون برنامه و چشم‌انداز وجود دارد، باشیم و آنها را اجرا کنیم. قرار بود در سال ۱۴۰۴ در منطقه اول باشیم. قرار بود مسکن مردم را درست کنیم و مسوولان قانون برنامه و بودجه را ۲۵درصد هم اجرا نکرده‌اند و قرار است قانون دیگری بنویسیم، اما اگر قرار است قانون را اجرا نکنیم چرا باید قانون بنویسیم؟

پزشکیان افزود: در دیداری که با بازنشستگان داشتم اعتراض داشتند که چرا حقوق‌شان باتوجه به تورم افزوده نمی‌شود؟ آنها اعتراض داشتند که حقوق‌شان باتوجه به تورم افزایش نداشته و زندگی‌شان با حقوق‌شان نمی‌چرخد که به عنوان نماینده جوابی برای آنها نداشتم.

وی ضمن اشاره به اینکه بسیاری از قوانینی که مربوط به حقوق ملت است اجرا نمی‌کنیم، گفت: از بند ۱۹ تا بند ۴۲ قانون اساسی مربوط به حقوق ملت است که آیا آن را اجرا می‌کنیم؟ مسکن مردم، حق دفاع، زندان قوه قضاییه را راحت می‌توانیم بگیریم و اجازه ندهیم که در جایی بررسی و رسیدگی شود. ما باید به قانون پایبند باشیم و هیچ فریضه‌ای به اندازه پایبندی به قانون مهم نیست. باید حقوق ملت و انصاف را در اجرای قانون مراعات کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جامعه ما در حالت عادی باید زندگی کند. الان اگر تورم ۱۰درصد هم بالا برود مردم دیگر تحمل آن را ندارند. صدای مردم بلند است و ما در مجلس باید این صدا را بشنویم.

پزشکیان افزود: کارمند معمولی نمی‌تواند در مسکن معمولی زندگی کند و حقوق ۸ میلیون تومانی کفاف مسکن او را نمی‌دهد. آیا با ۸ تا ۱۰ میلیون می‌توان در تهران زندگی کرد؟ دولت قول داده مسکن درست کند، اشتغال ایجاد کند و... که انجام نداده است. گردن‌های ما در مقابل حرف‌های‌مان گرو است.

پزشکیان گفت: حضرت علی(ع) خطاب به مالک گفته است هر آنچه برای قوم و خویش و حزب و جناح خود می‌خواهی برای مردم نیز بخواه؛ آیا ما با مردم این‌گونه رفتار می‌کنیم؟ باید به قانون عمل کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.