بایدن در بن‌بست کنگره/ مذاکرات شروع نشده متوقف شد

روز جمعه، مذاکرات بر سر افزایش سقف بدهی و جلوگیری از نکول دولت فدرال بین کاخ سفید و جمهوری‌خواهان کنگره متوقف شد، (دوباره) آغاز شد و دوباره متوقف شد.

آمریکا در اول ژوئن با ضرب‌الاجل افزایش سقف استقراض رو‌به‌رو است تا بتواند مخارجش را تسویه کند. جمهوری‌خواهان خواستار کاهش شدید هزینه‌های دولتی هستند که دموکرات‌ها با آن مخالفند. در حال حاضر، بدهی ملی آمریکا ۳۱ تریلیون دلار است.

به نوشته پایگاه آسوشیتدپرس، در اوایل روز جمعه، مک‌کارتی گفت که زمان وقفه در مذاکرات رسیده است. اما در بعدازظهر، تیم‌های مذاکره‌کننده دوباره گرد هم آمدند اما دوباره در شب گفتگو را متوقف کردند. بایدن که در اجلاس گروه هفت در ژاپن حضور داشت، نسبت به دستیابی به توافق ابراز خوش‌بینی کرد و گفت که مذاکره در چند مرحله انجام می‌شود. او گفت: هنوز معتقدم که می‌توانیم از نکول جلوگیری کنیم.

پیش‌تر کرین ژان‌پیر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید به دشواری مذاکرات اذعان کرده بود. پس از جلسه عصر، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری‌خواه گفتند که در مورد گام‌های بعدی نامطمئن بوده اگرچه به احتمال زیاد گفتگوها در آخر هفته از سر گرفته خواهد شد. کاخ سفید با خوش‌بینی تأکید کرد که اگر طرفین با نیت درست مذاکره کنند، می‌توان به راه‌حلی دست یافت.

گَرِت گریوز، نماینده ارشد کنگره و از متحدان ارشد مک‌کارتی که مذاکرات را رهبری می‌کند، گفت: ما دوباره دور هم جمع شده گفتگویی بسیار صریح داشتیم.

پاتریک مک‌هنری، یکی دیگر از مذاکره‌کنندگان جمهوری‌خواه در پاسخ به اینکه آیا از رسیدن به توافقی بر سر بودجه مطمئن است که او جواب داد: خیر.

در حالی که تیم کاخ سفید جلسه شبانه را ترک می‌کرد، استیو ریچتی، مشاور رئیس‌جمهور که رهبر تیم دموکرات‌ها در این مذاکرات است، گفت که به حصول توافق امیدوار است.

بایدن از قبل قصد داشت که سفر خود را کوتاه کرده و انتظار می‌رود که یکشنبه‌شب به واشنگتن بازگردد.

اوایل روز، مک‌کارتی گفت که اگر تیم بایدن با خواسته جمهوری‌خواهان برای کاهش هزینه‌ها موافقت کند، عبور از این بن‌بست آسان خواهد بود. به گفته که در جریان مذاکرات قرار گرفته است، بزرگ‌ترین بن‌بست به میزان بودجه سال ۲۰۲۴ مربوط می‌شود. دموکرات‌ها با کاهش شدید بودجه که جمهوری‌خواهان مطرح کرده‌اند مخالفند و اصرار دارند که برای حل کسری بودجه، جمهوری‌خواهان علاوه بر کاهش هزینه‌ها، با افزایش مالیات بر ثروتمندان موافقت کنند.

0c903619-cb56-4099-ae7a-67bbfedd1fcb

مک‌کارتی، به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: با باید از سمت کاخ سفید اقدامی ببینیم و فعلاً هیچ‌چیزی ندیده‌ایم. بنابراین گفتگوها را متوقف کردیم.

روز شنبه، بن لابولت، مدیر ارتباطات کاخ سفید گفت: هر مذاکره‌ای درباره بودجه باید هزینه‌ها و درآمدها را شامل شود؛ اما جمهوری‌خواهان از صحبت در مورد درآمد‌ها طفره می‌روند. وی افزود: بایدن خواسته‌های جریان مَگا (MAGA) را که به ضرر طبقه متوسط و نیازمندان بوده و پیشرفت اقتصادی را عقب می‌اندازد، نمی‌پذیرد.

علی‌رغم ارتباطی روشن بین کاهش بودجه و افزایش سقف بدهی، ژان‌پیر اصرار داشت که بایدن در مورد افزایش سقف استقراض مذاکره نمی‌کند. او گفت: این مسئله قابل مذاکره نیست.

با توقف ناگهانی مذاکرات، ارزش کل بورس وال‌استریت کاهش یافت. کارشناسان هشدار داده‌اند که حتی تهدید به نکول بدهی ملی می‌تواند جرقه رکود اقتصادی را بزند.

جمهوری‌خواهان استدلال می‌کنند که کسری بودجه کشور باید تحت کنترل بوده و هدف آن‌ها کاهش هزینه‌های دولت به سطح سال ۲۰۲۲ و محدودسازی رشد آینده آن است. اما طبق یادداشت دفتر مدیریت و بودجه کنگره، محدودیت‌هایی که جمهوری‌خواهان در لایحه تصویب‌شده توسط مجلس روی میز گذاشته‌اند، فارغ از بودجه دفاعی و هزینه جانبازان، کاهش ۳۰ درصدی برخی برنامه‌های دولتی را شامل می‌شود.

هر توافقی به حمایت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نیاز دارد تا در کنگره به قانون تبدیل شود. مذاکره‌کنندگان به دنبال ایجاد سقف‌های کوتاه‌مدت‌تر به‌جای سقف‌های ده‌ساله‌ای هستند که در ابتدا جمهوری‌خواهان خواسته بودند.

مسائلی که هنوز بر سر آن‌ها بحث می‌شود شامل چهارچوبی برای تسریع توسعه پروژه‌های انرژی و همچنین فشار جمهوری‌خواهان برای اعمال الزامات اشتغال بر دریافت‌کنندگان کمک‌های دولتی است که بایدن با آن‌ها موافق بوده اما حکیم جفریس، رهبر دموکرات‌های کنگره کاملاً با آن مخالف است.

مک‌کارتی گفت: ما نمی‌توانیم سال آینده پول بیشتری خرج کنیم. ما باید کمتر از سال قبل هزینه کنیم. مسئله خیلی آسانی است.

مک‌کارتی با فشار جناح راست تندرو برای دستیابی به قوی‌ترین توافق ممکن مواجه است و در صورت عدم موفقیت، رهبری او به عنوان رئیس مجلس به خطر میفتد. بعید است که بسیاری از جمهوری‌خواهان مجلس توافقی را با کاخ سفید قبول کنند.

داینامیک‌های سیاسی داخلی که مک‌کارتی درگیر آن‌ها است، دموکرات‌ها را در امتیازدادن بیش از حد به جمهوری‌خواهان و ازبین‌بردن حمایتی که برای تصویب هرگونه مصالحه در کنگره به آن نیاز دارند، محتاط کرده است.

بایدن با مخالفت فزاینده‌ای از سوی دموکرات‌ها، به ویژه ترقی‌خواهان مواجه است. آن‌ها استدلال می‌کنند که کاهش هزینه‌ها به برنامه‌های دولتی که آمریکایی‌ها به آن‌ها وابسته هستند، آسیب خواهد زد.

برخی از دموکرات‌ها می‌خواهند بایدن از اختیارات خود تحت بخش چهارم متمم چهاردهم قانون اساسی استفاده کرده تا بدون نیاز به کنگره سقف بدهی را افزایش دهد؛ تاکنون رئیس‌جمهور گفته است که تمایلی به مدنظر قراردادن آن ندارد.

فراکسیون آزادی کنگره بر مک‌کارتی فشار می‌آورد و اوایل روز پنجشنبه اعلام کرد تا زمانی که سنا در مورد مصوبه جمهوری‌خواهان مجلس اقدام نکند، نباید گفتگوها را ادامه داد. این لایحه که ماه گذشته تصویب شد، در ازای محدودیت‌های مخارج و تغییر سیاست، سقف بدهی را تا سال ۲۰۲۴ افزایش می‌دهد. بایدن گفته است که این قانون جمهوری‌خواهان را وتو خواهد کرد.

در سنا، که وسط اکثریت دموکرات‌ها کنترل می‌شود، میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان علناً عقب نشسته و کاری نمی‌کند، بایدن را تحت فشار قرار داده تا مستقیماً با مک‌کارتی به توافق برسد. مک‌کانل در توییتی نوشت: آنها تنها دو نفری هستند که می‌توانند به توافق برسند. وقت آن است که کاخ سفید جدی شود. زمان مهم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.