ابطال رسمی معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا از سوی روسیه

دومای دولتی روسیه با تصویب لایحه پیشنهادی دولت، رسما «معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا» را محکوم و خروج دائمی مسکو از آن را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، لیونید اسلاتسکی، رئیس کمیته روابط بین‌المللی در دومای دولتی روسیه که حکم مجلس سفلای این کشور را دارد، گفت: خروج دائمی روسیه از این پیمان و محکوم کردنش کاملا در راستای تضمین امنیت ملی روسیه است.

ایجاد پست جدید در آمریکا در دولت بایدن

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اخیرا لایحه خروج رسمی از این پیمان کنترل تسلیحاتی را به دومای دولتی روسیه فرستاده بود.

معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا (سی‌اف‌ای) در ۱۹۹۰ امضا و در ۱۹۹۷ به‌روزرسانی شد، اما کشورهای ناتو نسخه به‌روزرسانی‌شده را اجرا نکرده و بر اساس موازنه تسلیحات متعارف بین ناتو و پیمان ورشو، به مفاد نسخه پیشین متعهد ماندند.

در یازدهم مارس ۲۰۱۵ روسیه حضور خود را در نشست‌های گروه رایزنی مشترک در مورد معاهده سی‌اف‌ای به حالت تعلیق درآورد و روند تعلیق عضویت خود در این پیمان را تکمیل کرد، گرچه هنوز روی کاغذ عضو آن بود. از آن زمان، بلاروس نماینده منافع روسیه در نشست‌های مذکور بوده‌است.

در پی تصویب خروج یکجانبه روسیه از این معاهده، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه گفت که هیچ چیز مانع این نمی‌شود که روسیه سلاح‌هایش را در هرکجای خاکش که می‌خواهد مستقر کند، از جمله در بخش‌هایی از این کشور که در قاره اروپا قرار دارند.

مدودف در کانال تلگرامی خود نوشت: دومای دولتی معاهده سی‌اف‌ای را باطل کرد. حق این معاهده همین بود. این سند از ۲۰۰۷ دیگر موضوعیت خود را برای ما از دست داده است. اما حالا با تعهدات بین‌المللی که پیشتر به حالت تعلیق درآمده، دیگر هیچ چیز مانع استقرار سلاح‌هایمان در هرکجا که بخواهیم منافع ملی‌مان را حفاظت کنیم، نمی‌شود. از جمله بخش اروپایی روسیه.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.