رئیس جنبش اسلامی النهضه تونس به حبس محکوم شد

دادگاهی در تونس، راشد الغنوشی را که در بازداشت به سر می‌برد به اتهام بیان «اظهارات تحریک آمیز» علیه پلیس به یک سال زندان و پرداخت یکهزار دینار تونس (حدود ۳۰۰ یورو) جریمه نقدی محکوم کرد.

سفر کم‌سابقه مقامات اسرائیل به روسیه / رایزنی تل‌آویو و مسکو درباره ایران

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، راشد الغنوشی ۸۱ ساله متهم شده است که نیروهای پلیس و امنیتی را ظالم توصیف کرده است.

قاضی تحقیق دادگاه بدوی تونس ۳۱ فروردین، رئیس جنبش النهضه و رئیس پارلمان منحله را به دلیل اظهارات قبلی وی که به عنوان «اظهارات تحریک آمیز» خواند، به زندان محکوم کرد.

نیروهای امنیتی تونس پس از آن به خانه الغنوشی در پایتخت تونس یورش برده و او را به مکانی نامشخص منتقل کردند؛ پیش از آن که دادستان کل دستور زندانی کردن او را صادر کند.

در همین رابطه، سمیه الغنوشی دختر رئیس جنبش النهضه گفت که پدرش برای عدم حضور در دادگاه‌های نمایشی سیاسی و جلسات بی‌پایان که با هدف فرسودگی روحی و جسمی او صورت می‌گیرد، تصمیم به تحریم جلسات بازجویی و تحقیق و تفحص گرفت.

«رفیق عبدالسلام» وزیر خارجه پیشین تونس نیز گفته بود که رهبر جنبش النهضه تونس پس از بازداشت به پادگان العوینه منتقل شده است.

قیس سعید رئیس جمهور تونس از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و سپس انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

رئیس جنبش النهضه تونس پیش تر بازداشت مخالفان دولت قیس سعید را محکوم کرده و گفته بود که این بازداشت‌ها مشکلات شهروندان را حل نمی‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.