اردوغان: نتیجه انتخابات را هرچه باشد می‌پذیرم

در این گفت‌و‌گو که از شبکه ۱۴ ترکیه پخش شد، در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند حزب عدالت و توسعه در صورت شکست، نتیجه را نخواهد پذیرفت، گفت: «این سؤال زشتی است؛ ما به واسطه دموکراسی به قدرت رسیده‌ایم، همان کاری را خواهم کرد که اقتضای دموکراسی است و هر نتیجه‌ای که از صندوق‌های رأی بیرون آید، قانونی است».

اردوغان افزود: «اراده مردم بالاتر از هرچیزی است، ائتلاف ما دموکراسی را تضمین کرده است، اما مخالفان اگر شکست بخورند حامیان خود را به آشوب‌افکنی دعوت می‌کنند، حزب جمهوری خلق دست از شایعه‌پراکنی‌های زشت قبل و بعد انتخابات بر نمی‌دارد».

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود به کناره‌گیری «محرم اینچه» از رقابت‌ها و پخش تصاویری از او در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد، تصاویری که محرم اینچه را به رابطه نامشروع متهم می‌کند، اردوغان گفت که با محرم اینچه به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرده و به او گفته است که دولت پشت اوست.

اردوغان افزود: «اتفاقی که برای محرم اینچه افتاد، توطئه فتح‌الله گولن بود که دوشادوش کمال قلیچدار اوغلو حرکت می‌کند. انسان شریف نمی‌تواند این چیزها را تحمل کند. آقای کمال با یک نوار کاست به رهبری حزب جمهوری خلق رسید و اکنون هم به این طریق یکی از رقبا را کنار زد، چگونه می‌تواند چنین کارهایی کند؟» (اشاره به رسوایی جنسی دنیز بایکال، رئیس سابق حزب جمهوری خلق در سال ۲۰۱۰ که موجب کناره‌گیری او از حزب شد و قلیچدار اوغلو جای او را گرفت).

دفاع از روابط با روسیه

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود به انتقادات صریح قلیچدار اوغلو از روسیه پرداخت و در خطاب به او گفت: «تو به پوتین حمله کردی، اما شرمنده نمی‌توانم چنین چیزی را بپذیرم، چرا که ترکیه با روسیه روابط گرمی دارد که کمتر از رابطه آنکارا با آمریکا نیست».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت که حجم تجارت خارجی این کشور با روسیه بیشتر از حجم تجارت با آمریکا است.

اردوغان همچنین گفت که قلیچدار اوغلو بارها به جو بایدن پیش از این که رئیس‌جمهور آمریکا شود، گفته بود که باید اردوغان را شکست داد.

او سپس خطاب به قلیچدار اوغلو گفت: «اما شما ناتوان و رقت انگیز هستید، وقتی که بایدن این حرف را به من زد، چیزی به او نگفتم. من بایدن را قبل تر از شما می‌شناسم و با او دیدارهای خانوادگی داریم».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.