آغوش گرم پسرعموها/ بازگشت سیاسی برای ثبت در تاریخ

 اتحادیه عرب با بازگشت سوریه به این بلوک عربی موافقت کرد. بنا بر گزارش الجزیره، کشورهای عربی در حال عادی‌سازی روابط با سوریه هستند و به سمت «مسیر سیاسی تحت رهبری اعراب» برای حل بحران سوریه حرکت می‌کنند. بدین منظور وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب با بازگشت سوریه -پس از دوازده سال تعلیق عضویت- موافقت کردند.

وزیران خارجه عضو اتحادیه عرب روز یک‌شنبه در مقر اتحادیه عرب در قاهره به بازگشت سوریه رای مثبت دادند. این تصمیم پیش از نشست سران اتحادیه عرب در ۱۹ می در عربستان سعودی و در بحبوحه عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه‌ با دمشق در هفته‌های اخیر گرفته شده است.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب پس از سرکوب اعتراضات توسط بشار اسد در مارس ۲۰۱۱ لغو شد که این کشور را به عرصه یک جنگ داخلی وحشتناک کشاند که از آن زمان تاکنون نزدیک به نیم میلیون نفر کشته و ۲۳ میلیون نفر دیگر آواره شده‌اند.

وزیر خارجه اردن گفته در حالی که اسد کنترل خود را بر خاک سوریه مستحکم کرده، کشورهای عربی به دنبال عادی‌سازی روابط  و حل بحران از طریق «مسیر سیاسی به رهبری اعراب» هستند. 

رای‌گیری امروز پس از نشست هفته گشته دیپلمات‌های ارشد مصر، عراق، عربستان سعودی و سوریه  در اردن انجام شد، جایی که آن‌ها روند بازگرداندن دمشق به منطقه عرب را «ابتکار اردن» نامیدند.

احیای روابط با دمشق پس از زلزله مرگبار ۶ فوریه در ترکیه و سوریه و برقراری مجدد روابط بین عربستان سعودی و ایران با میانجی‌گری چین، که از طرف‌های مخالف در درگیری سوریه حمایت کرده بودند، سرعت بیش‌تری گرفت.

در حالی که عربستان سعودی مدت‌ها در برابر عادی‌سازی روابط با اسد مقاومت کرده بود، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی ماه گذشته برای اولین بار در طول بیش از یک دهه گذشته از دمشق بازدید کرد. دو کشور هم‌چنین سفارت‌ها و پروازهای مستقیم بین خود را از سر گرفتند. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نیز هفته گذشته به دمشق سفر کرد و قراردادهای بلندمدت تجاری و نفتی امضا کرد.

اردن، کویت و قطر با حضور اسد در اجلاس سران اتحادیه عرب مخالفت بودند و گفتند که دعوت از دمشق قبل از موافقت این کشور برای مذاکره بر سر طرح صلح، زودهنگام خواهد بود. در همین حال، ایالات متحده گفته که سیاست خود را در قبال دولت سوریه تغییر نخواهد داد و آن را دولتی «سرکش» می‌داند و از کشورهای عربی می‌خواهد در ازای تعامل با اسد چیزی دریافت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.