سفیر روسیه احضار شد

به گزارش رویترز، وزارت خارجه لهستان سفیر روسیه را احضار کرد. «لوکاس جاسینا»، سخنگوی وزارت خارجه لهستان در توئیتر با اشاره به سخنان کارشناس روسی گفت: «طرف لهستانی نسبت به این وضعیت اعتراض قاطعانه‌ای ابراز کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه لهستان روز جمعه گفت: لهستان خواستار شروع فوری دادرسی کیفری و مجازات فوری کسانی شده که دیگران را به قتل تهدید می‌کنند.

روابط خصمانه بین روسیه و لهستان از زمان آغاز جنگ در اوکراین بدتر شده است. ورشو خود را به عنوان یکی از سرسخت‌ترین متحدان کیف معرفی کرده است.

هفته گذشته نیز سفارت روسیه در ورشو به تصرف اجباری یک ساختمان مدرسه متعلق به این کشور از سوی لهستان اعتراض کرد. سفارت روسیه در لهستان روز سه شنبه گذشته اعلام کرد که در واکنش به تصرف اجباری ساختمان مدرسه خود در ورشو، یادداشت اعتراضی به وزارت خارجه این کشور ارسال کرده است.

این یادداشت اعتراض پس از آن ارسال شد که روز شنبه مقامات دفتر شهردار ورشو با همراهی پلیس لهستان پس از شکستن درب ساختمان مدرسه سفارت روسیه، به داخل ساختمان یورش بردند.

هیئت دیپلماتیک روسیه لهستان در این‌باره اعلام کرد: سفارت روسیه یادداشت اعتراضی به وزارت خارجه لهستان ارسال کرده است.

سفیر روسیه در ورشو نیز اعلام کرد که ساختمان جدیدی برای این منظور پیدا خواهد شد تا مطالعات در آنجا ادامه یابد.

پیش از این نیز «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز یکشنبه در اظهاراتی اعلام کرد: مسکو به تصرف مدرسه در سفارت روسیه در لهستان پاسخ بسیار سختی خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص ادامه داد: کار روی پاسخ مسکو به ورشو در حال انجام است. مدرسه ظرف چند روز آینده به یک ساختمان جدید منتقل می‌شود. مطالعات در این‌باره ادامه خواهد یافت.

در همین ارتباط، سرگئی آندریف، سفیر روسیه در لهستان پیشتر با اشاره به توقیف ساختمان مدرسه سفارت روسیه در ورشو، گفت که این اقدام غیرقانونی و سیاست زده است.

آندرِیِف با اشاره به اینکه ضابط قضائی لهستان چند وقت پیش خواستار تخلیه و جابه‌جایی ساختمان مدرسه تا ۲۹ آوریل شده بود، گفت: بر اساس کنوانسیون وین، ورود غیرمجاز به ساختمان‌های دیپلماتیک و توقیف آن مجاز نیست. مقامات لهستان به حکم دادگاه‌های این کشور استناد کرده و ما این احکام را غیرقانونی و سیاست‌زده تلقی می‌کنیم. در کشورهای متمدن، چنین مسائلی از طریق مذاکره حل و فصل می‌شود.

سفیر روسیه با تاکید بر اینکه درست نیست دیپلمات‌های روس با مقامات لهستان وارد تقابل شوند، تصریح کرد: باید ساختمان را تحویل دهیم و امروز کارمندان را خارج می‌کنیم. برای آنها در یک مجتمع مسکونی آپارتمان‌هایی تدارک دیده شده است.

سفیر روسیه در لهستان از ثبت اعتراض رسمی علیه تصمیم مقامات ورشو درباره توقیف ساختمان مدرسه سفارت روسیه خبر داد و تاکید کرد: این اعتراض را ثبت خواهیم کرد و مرکز (مسکو) درباره اقدامات تلافی‌جویانه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.