دولت به اصلاحات خیرخواهانه مجلس گوش فرا دهد

اگر نگاهی دقیق و موشکافانه به سرخط خبرهای روزهای اخیر بیاندازیم به طور حتم موضوع استیضاح وزیر صمت و حواشی مربوط به آن فضای داغی را در رسانه های کشور بخود اختصاص داده و در چنین شرایطی همه بر این باور بودند که فاطمی امین روز سختی را در مجلس خواهد داشت.

بهر حال جلسه استیضاح وزیر صمت با همه نقدها و نظرهای نمایندگان موافق و مخالف تمام شد و او رای نیاورد ولی دولت سیزدهم می تواند از این تجربه بهره های فراوانی ببرد و با دقت در ابعاد این اتفاق، تجربه گرانبهایی برای خود کسب نماید، از جمله:

- دولت رییسی باید جلسه امروز مجلس را به فال نیک بگیرد که در یک تعامل منطقی نمایندگان مجلس پس از ماهها جدل، تبادل نظر و صبر بسیار، شرایط را بگونه ای دیدند که امکان تداوم حضور فاطمی امین بر مسند وزارت صمت نبوده و با ارائه دلایل بسیار رای اعتماد خود را سلب کردند.

- همانگونه که درسخنان برخی نمایندگان به وضوح اعلام شد شرایط اقتصادی کشور اوضاع مناسبی ندارد و بخش مهمی از فضای اقتصادی تحت تاثیر سیاست های وزارت صمت است و لذا نابسامانی بازار خودرو و کالاها اساسی در کنار فقدان مکانیزم های راهگشای کنترل و تثبیت قیمت سبب شدکه فضای تندی این بار علیه دولت در بین نمایندگان شکل بگیرد که نتیجه آن را می توان در آرای نمایندگان بخوبی مشاهده کرد.

- شائبه دوستی و همکاری فاطمی امین با رییس جمهور و اصرار دولت به حفظ او با وجود همه مشکلات موجود در حوزه مدیریت این وزیر سبب شد که نمایندگان مجلس خواهان اصلاح در تیم اقتصادی دولت بویژه برخی وزرای اقتصادی شوند و وقتی با بی اعتنایی دولت مواجه شدند از ابزار قانونی خود و لو دیر وقت استفاده کردند.

- مدتهاست که از نگاه صاحب نظران جامعه موضوع لزوم تغییرات کمی و کیفی تیم اقتصادی دولت بکرات شنیده می شود و به نظر می رسد فقدان واکنش لازم به نظرات نمایندگان مردم که آنها نیر تحت فشار افکار عمومی به چنین خواسته ای روی آوردند سبب شد که مجلس این بار با فضای بهتر و آمادگی بیشتری برخلاف دفعات قبل به سراغ وزیر صمت برود.

- در سفر اخیر آقای رییسی به خوزستان موضوع برکناری چند تن از روسای ناکارآمد ادارات مورد توجه مردم قرار گرفت و لذا این سوال در افکار عمومی بارها شنیده شد که ملاک دقیق ناکارآمدی در این دولت چیست و با توجه به نوسانات شدید بازار مرتبط با وزارت صمت ایا چنین وزیر دارای کارآمدی و صلاحیت لازم است یا خیر؟

- به نظر می رسد پیام جلسه امروز مجلس به دولت تداوم اصلاحات در تیم اقتصادی خواهد بود و درچنین شرایطی بهتر است که دولت خود به اصلاح این مهم دست بزند تا اینکه با حواشی فراوان موضوع استیضاح وزیر دیگری در دستور کار مجلس قرار گیرد.

سخن پایانی اینکه نوع رفتار مجلس با فاطمی امین رفتاری محترمانه و همراه با صبر و تحمل بوده است و لیکن دولت باید به این نکته مهم توجه کندکه در سال پایانی مجلس قرار داریم و نمایندگان تحت فشار مطالبات و خواسته های بحق مردم درحوزه های انتخابیه قرار دارند و لذا احتمال تشدید فشارها در ماههای آینده بیشتر خواهد شد و برای همین لازم است دولت در اقدامی پیشدستانه به اصلاحات خیرخواهانه مجلس گوش فرا دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.