مسیر ریلی تهران تا تبریز ۴ ساعت کوتاه‌تر می‌شود

دنیای اقتصاد-تبریز:خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره مشخصات فنی این مسیر ریلی، گفت: سه هزار میلیارد تومان برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه-تبریز در حدفاصل «بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران» هزینه شد که یک هزار میلیارد تومان از این رقم در دولت سیزدهم اختصاص یافته است.

به گفته خادمی این ۳ هزار میلیارد تومان فقط در بخش بستان‌آباد به تبریز که مسیری ۴۴ کیلومتری و دارای ۴.۵ کیلومتر پل و تونل است هزینه شده است و ارزش روز پروژه بیشتر از ۶ هزار میلیارد تومان است.

خادمی توضیح داد: با افتتاح این ۴۴ کیلومتر فاصله تردد بین تهران تا تبریز از طریق ریل، حداقل ۴ ساعت کوتاه می‌شود که هم در مصرف بنزین تاثیر می‌گذارد و هم به عنوان مسیر میان بر مسافری به تبریز در انتقال مسافرت‌ها از جاده به ریل تاثیرگذار است.

خادمی ادامه داد: مسیر مسافری ریلی ِفعلی بین تهران تا تبریز حداقل ۱۲ ساعت طول می‌کشد و از آنجایی که مسیر جاده ۸ ساعت است، مسافران جاده‌ را انتخاب می‌کردند. حالا با افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه- تبریز ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی کوتاه و زمان سفر ۴ ساعت کاهش می‌یابد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تقاضای مسافری برای سفر با قطار به تبریز و از تبریز به تهران به شدت افزایش خواهد بافت و پیش‌بینی می‌کنیم تردد مسافری از آذربایجان شرقی به سمت تهران به سمت ریل خواهد رفت و شاهد کاهش تصادفات خواهیم بود.

خادمی درباره مشخصات فنی راه‌آهن بستان‌آباد نیز گفت: اولین مسیر ریلی است که از ابتدا دوخطه طراحی شد و در حال اجراست گرچه فعلاً یک خط آن ساخته شده است اما از آنجایی که زیرسازی دو خطه است در آینده خط دوم آن نیز افتتاح خواهد شد.

وی درباره زمان افتتاح و مسافرگیری این خط آهن گفت: راه‌آهن بستان‌آباد آماده بهره‌برداری است و قطار می‌تواند بالای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در این منطقه تردد کند و همه چیز آماده است و زمان بهره‌برداری به تصمیم راه‌آهن بازمی‌گردد.

معاون وزیر راه این خط آهن ۴۴ کیلومتری را یک ابر پروژه نامید و گفت: چراکه این مسیر ریلی از ابتدا به صورت دو خطه با چندین کیلومتر تونل و پل اجرا شده است و تمام‌کننده مسیر ریلی تبریز تا تهران است.

این مسیر ریلی را از شریان‌های اصلی شبکه راه‌آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور است و با تکمیل شدن این مسیر ریلی و اتصال به کشور ترکیه و اروپا در واقع مسیر ریلی جاده ابریشم تکمیل خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.