اعتراف بی‌سابقه رئیس گروه واگنر

مؤسس گروه واگنر در بیانیه‌ای عجیب اعلام کرد که تعهد جدید کشورهای غربی برای حمایت از اوکراین به ضرر روسیه بوده و می‌تواند کیف را در مقابل حمله‌های آتی مسکو مقاوم کند.

اشاره این تاجر نزدیک به ولادیمیر پوتین، به ماحصل نشست گروه رامشتاین است. این گروه به کشورهایی اطلاق می‌شود که علیه حمله روسیه به اوکراین، به شکلی هماهنگ‌شده از کیف حمایت می‌کنند.

به نوشته پایگاه نیوزویک، روز جمعه، الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در توییتی نوشت: در نشستی که در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان برگزار شد، اعضای ائتلاف تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر افتتاح یک مرکز نگهداری تانک‌های لئوپارد ۲ در لهستان که توسط نیروهای اوکراینی استفاده می‌شوند، امضا کردند.

پریگوژین در یک پست تلگرامی نگرانی خود از تأمین ۲۳۰ تانک و ۱۵۰۰ خودروی زرهی به کیف توسط غرب را ابراز کرد. رقمی که آستین لوید، وزیر دفاع ایالات متحده در نشست رامشتاین به آن اشاره کرده بود.

در ژانویه، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که ده‌ها کشور به «ائتلاف تانک‌ها» ملحق شده‌اند که تأمین‌کننده تدارکات وسایل نقلیه جنگی برای کیف است که لهستان، آلمان و بریتانیا نیز قبلاً برخی از این تدارکات را تحویل داده‌اند.

رئیس واگنر گفت که سیستم‌های دفاع هوایی وعده داده شده و آموزش ۱۰۰ هزار سرباز به این معناست که اوکراین مقدار کافی برای ایجاد مقاومت جدید علیه روسیه را به دست آورده است.

آستین گفت که همچنین اوکراین تجهیزات و مهمات دیگری برای بیش از ۹ تیپ زرهی جدید دریافت کرده است. او پیش از این گفته بود که ۹ کشور متعهد شده‌اند که بیش از ۱۵۰ تانک لئوپارد ۲ را تأمین کنند. وی افزود که حمله پوتین باعث نزدیکی کشورهای ناتو به هم شد.

پریگوژین گفت که حمایت غرب از اوکراین به نفع ما نیست. او اذعان کرد: انتظار ناتو برای پیوستن اوکراین به این پیمان نیز اصلاً به نفع ما نیست.

بقیه پست پریگوژین در مورد پیش‌بینی زمان ضدحمله اوکراین بود که به گفته او حداقل تا ۱۰ روز دیگر و زمانی که زمین خشک شود اتفاق نخواهد افتاد.

پایگاه «وار ترنسلیتد» که پروژه‌ای مستقل برای ترجمه اخبار و اسناد مربوط به جنگ اوکراین به زبان انگلیسی است، در کنار اظهارات پریوگوژین در توییتی نوشت: پریگوژین که به نظر نمی‌رسد متوهم باشد، می‌گوید که اجلاس رامشتاین-۱۱ هیچ پیامد خوبی برای روسیه ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.